Ideały edukacyjne uczniów szkół ponadgimnazjalnych

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator

Wstęp………3

Rozdział I
Problem ideałów edukacyjnych w świetle literatury pedagogicznej

1.1 Pojęcie ideału i jego rodzaje……… 5
1.2 Ideał wychowania a ideał edukacyjny……… 8
1.3 Motywacyjne uwarunkowania ideałów edukacyjnych……… 9
1.4 Wpływ różnych czynników na kształtowanie się ideałów edukacyjnych u młodzieży……… 12
1.5 Aspiracje edukacyjne uczniów ………15
1.6 Wartości określające kształtowanie się ideałów edukacyjnych ………18
1.7 Reforma systemu edukacji i jej znaczenie dla współczesnej edukacji……… 19


Rozdział II
Metodologia badań własnych

2.1 Przedmiot i cel badań ………22
2.2 Problemy badawcze ………23
2.3 Hipotezy badawcze ………26
2.4 Metody techniki i narzędzia badawcze ………29
2.5 Charakterystyka terenu badań i próby badawczej ………34
2.6 Organizacja i przebieg badań……… 37


Rozdział III
Analiza wyników badań własnych

1. Wyniki przeprowadzonych badań ………38
3.1 Stosunek ankietowanych do edukacji……… 38
3.2 Wpływ wiedzy na realizację planów życiowych licealistów……… 39
3.3 Znaczenie ideału edukacyjnego ………40
3.4 Cele kształcenia……… 41
3.5 Oczekiwania uczniów wobec edukacji szkolnej ………42
3.6 Opinie uczniów na temat wpływu wieku na plany edukacyjne ………42
3.7 Wpływ szkoły na realizację planów edukacyjnych……… 43
3.8 Wpływ nauczycieli na kształtowanie się ideałów i wzorów edukacyjnych uczniów……… 45
3.9 Wpływ nauczycieli na zdobywanie wiedzy przez uczniów……… 46
3.10 Znaczenie przedmiotów szkolnych w procesie kształcenia……… 47
3.11 Opinie ankietowanych dotyczące wpływu przedmiotów szkolnych na wiedzę uczniów……… 48
3.12 Przedmioty szkolne a egzamin maturalny ………50
3.13 Zdobywanie wiedzy i realizacja zamierzeń edukacyjnych……… 51
3.14 Wpływ różnych bodźców na realizację celów kształcenia ………52
3.15 Wpływ samokształcenia na zdobywanie wiedzy i planowanie dalszej edukacji……… 53
3.16 Wpływ rodziny na ideały edukacyjne uczniów……… 53
3.17 Wpływ znajomych na rozwój zainteresowań naukowych uczniów ………54
3.18 Plany ankietowanych dotyczące dalszej drogi kształcenia po ukończeniu liceum ………55
3.19 Preferencje respondentów przy wyborze dalszej drogi kształcenia ………56
3. 20 Wpływ sytuacji kraju na realizację planów edukacyjnych……… 57
3.21 Wpływ sytuacji gospodarczej Polski na plany edukacyjne licealistów……… 59
3.22 Inne czynniki wpływające na osiągnięcie ideałów edukacyjnych……… 60
3.23 Ocena realizacji ideałów edukacyjnych ………61
3.24 Realizacja marzeń związanych z edukacją……… 62
2. Weryfikacja hipotez badawczych ………62
3. Wnioski z badań własnych ………64


Zakończenie……… 65
Bibliografia ………66
Spis tabel……… 70
Aneks ………71