Tematy Mechanika Motoryzacja

Zobacz wszystkie tematy z podanej kategorii

Program dla elementów wykonywanych na obrabiarce CNC

Wstęp……….3

Rozdział 1
Charakterystyka obrabiarek CNC.
      1.1. Czym jest obrabiarka CNC……….4
1.2. Rodzaje obrabiarek CNC……….5
1.2.1. Tokarki CNC……….5
1.2.2. Frezarki CNC……….10
1.2.3. Centra obróbkowe CNC……….12
1.3. Rodzaje narzędzi, magazynów narzędziowych i uchwytów obrabiarek CNC……….14
1.3.1. Rodzaje narzędzi dla obrabiarek CNC……….14
1.3.2. Magazyny narzędziowe i zmieniacze narzędzi dla obrabiarek CNC……….19
1.3.3. Uchwyty w obrabiarkach CNC……….23

Rozdział 2
Materiały stosowane do wytwarzania elementów na obrabiarkach CNC.
      2.1. Stale, żeliwa, staliwa……….26
2.2. Stopy aluminium, stopy ultralekkie, mosiądz, brąz……….27
2.3. Drewno tworzywa drzewne i tworzywa sztuczne……….28

Rozdział 3
Rodzaje oprogramowania dla obrabiarek CNC……….29

Rozdział 4
Cel i zakres pracy……….30

Rozdział 5
Dobór najistotniejszych elementów.
      5.1. Wybór elementu do wykonania……….31
5.2. Wybór oprogramowania……….32
5.3. Wybór obrabiarki CNC……….34
5.4. Wybór materiału dla wykonania elementu na obrabiarce CNC……….39

Rozdział 6
Tworzenie elementu w oparciu o kod programu.
      6.1. Opis programu wykonawczego w mocowaniu pierwszym……….41
6.2. Opis programu wykonawczego w mocowaniu drugim……….47

Podsumowanie……….50
Bibliografia……….51
Spis tabel……….52
Spis rysunków……….53
Spis załączników……….54

 
Czytaj więcej

Niezawodnosciowego modelu obiektu technicznego

Wprowadzenie……….. 2
Cel i zakres pracy……….. 5

Rozdzial 1.
Ogólna postac niezawodnosciowego modelu obiektu technicznego……….. 8

Rozdzial 2.
Zasady budowy szczególowych postaci niezawodnosciowych modeli obiektów technicznych……….. 12
4.1. Przebieg procesu modelowania……….. 12
4.2. Zasady budowy modelu nominalnego……….. 14
4.3. Zasady budowy modelu matematycznego ………..23

Rozdzial 3.
Metody badan niezawodnosciowych modeli obiektów technicznych……….. 45
5.1. Podzial metod badan niezawodnosci ………..45
5.2. Analityczne metody badan niezawodnosci ………..47
5.3. Symulacyjne metody badan niezawodnosci ………..51

Rozdzial 4.
Problemy wspomagania decyzji w procesię projektowania systemów z uwzglednieniem aspektów niezawodnosci……….. 52
6.1. Modelowanie niezawodnosci systemu – przypadek ogólny……….. 53
6.2. Modelowanie niezawodnosci systemu – metody przyblizone ………..57
6.3. Zapewnienie wiarygodnosci danych……….. 57

Rozdzial 5.
Modele kształtowania niezawodnosci wybranej klasy wyrobów na etapie projektowania i badan ………..60

Rozdzial 6.
Macierzowe modelowanie niezawodnosci poczatkowej elementów maszyn……….. 72

Rozdzial 7.
System racjonalnego oddzialywania na niezawodnosc obiektu w fazie jego projektowania ………..83

Rozdzial 8.
Ocena niezawodnosci urzadzenia w fazie projektowania na przykładzie obrotowej wiertarki elektrycznej ………..89
Podsumowanie ………..102
Bibliografia ………..102


 
Czytaj więcej

Budowa i dzialanie silników Diesla.

Wstęp………4

Rozdzial 1.
Silnik wysokoprezny Diesla………5

1.1. Historia silnika Diesla………5
1.2. Zasada pracy silnika wysokopreznego………7
1.2.1. Przemiany energetyczne w silniku wysokopreznym………7
1.2.1.1. Silnik czterosuwowy………8
1.2.2. Wtrysk paliwa komory spalania………10
1.2.2.1. Opóznienie samozaplonu………11
1.2.2.2. Fazy spalania………14
1.2.2.3. Systemy wtrysku i spalania………14
1.2.3. Doladowanie………18
1.2.3.1. Doladowanie mechaniczne………22
1.2.3.2. Doladowanie turbosprezarka………24
1.2.3.3. Doladowanie dwustopniowe………26
1.2.3.4. Doladowanie Comprex………27
1.2.3.5. Doladowanie dynamiczne………29
1.2.3.6. Granice możliwości doladowania………30
1.2.4. Uklady wspomagania rozruchu………33
1.2.4.1. Swieca zarowa sztabkowa………34
1.2.4.2. Swieca promieniowa………35
1.2.4.3. Sterownik swiec zarowych………36


Rozdzial 2.
Elektronika w silniku wysokopreznym………37

2.1. Elektonizacja ukladów wtryskowych………37
2.2.Emisja i ekonomika………38
2.3. Elektroniczne sterowanie silnikiem (EDC)………41
2.4. Zasobnikowy uklad wtryskowy Common Rail………44
2.5. Uklad wtryskowy z pompowtryskiwaczami sterowanymi elektronicznie………51


Rozdzial 3.
Silniki Diesla w samochodach………54

3.1. Silniki Opla Ecotec………54
3.2. Silniki wysokoprezne w małych i duzych Mercedesach………55
3.3. Silniki HDI Peugota i Citroena………56
3.4. Silniki TDI w Audi………8
3.5. Silnik HDI w samochodzie Peugeot 206………60
3.6. Auta klasy………62
3.7. Wysokoprezne kompakty………63
3.8. Auta segmentu B z silnikami wysokopreznymi (Opel Corsa 1.7 DTI, Ford Fiesta 1.8 DI, Renaualt Clio 1.9 DTI, VW Polo 1.4 TDI)………65
3.9. Silniki Diesla w Audo, Mercedesie, Skodzie………67
4. Zanieczyszczenie srodowiska przez silniki wysokoprezne………69
4.1. Nowoczesny sposób oczyszczania spalin w silniku wysokopreznym (filtr czastek stalych koncernu PSA w silniku 2.2 HDI)………69
4.2. Ochrona naturalnego srodowiska w warunkach eksploatacji silników o zaplonie samoczynnym………72


Posumowanie………80
Bibliografia………81

 
Czytaj więcej

Schemat ukladu kierowniczego


Rozdzial I.

Schemat i zadania ukladu kierowniczego………3


Rozdzial II.
Parametry ustawienia kól kierowanych………5


Rozdzial III.
Mechanizmy zwrotnicze………8


Rozdzial IV.
Drazki
kierownicze………9


Rozdzial V.
Zlacza
przegubowe………12


Rozdzial VI.
Mechanizmy kierownicze………17


Rozdzial VII.
Przekladnie
kierownicze………19


Rozdzial VIII.
Kolo
kierownicy………24


Rozdzial IX.
Uklady kierownicze ze wspomaganiem………27


Rozdzial X.
Klasyfikacja ukladów kierowniczych
z urzadzeniami wspomagajacymi………
30


Rozdzial XI.
Pneumatyczne mechanizmy kierownicze………32


Rozdzial XII.
Specjalne uklady kierownicze………
33


Rozdzial XIII.
Typowe niedomagania ukladów kierowniczych………37

 
Czytaj więcej

Nowoczesny uklady wtrysku ON

Rozdzial 1.
Rys historyczny……..4

Rozdzial 2.
Tworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej w silnikach ZS……..6

2.1. Fazy spalania
2.2. Komory spalania silników ZS
2.3. Synchronizacja procesów spalania


Rozdzial 3.
Elementy instalacji zasilania w silnikach ZS………..10

3.1. Uklady podajace
3.2. Uklady wtryskowe
3.2.1.Uklad wtryskowy z pompa szeregowa
3.2.2. Rozdzielaczowe pompy wtryskowe
3.3. Przewody wtryskowe
3.4. Wtryskiwacze


Rozdzial 4.
Modyfikacje konstrukcji i wyposazenia silników ZS………..32

4.1.Pompowtryskiwacze
4.2. Rozdzielaczowe pompy wtryskowe
4.3. Silniki z wtryskiem bezposrednim


Rozdzial 5.
Budowa i zasada działania systemu common rail……….37

5.1. Przyklady silników wyposazonych w nowoczesne uklady wtryskowe
5.2.Rozwiazania konstrukcyjne ukladów common rail
5.2.1. Mercedes – Benz (CDI)
5.2.2. Fiat (JTD)
5.2.3. Fiat (Multijet)
5.2.4. Peugeot – Citroen (HDI)
5.2.5. BMW (Td4)


Wnioski……….47
Literatura.

 
Czytaj więcej

Projekt silnika spalinowego z przeznaczeniem do napedu ciagnika rolniczego


Wstęp……..2

Rozdzial 1.
Obliczenia cieplne silnika…………5

1. Obliczenie obiegu porównawczego tlokowego silnika spalinowego
2. Tabela obiegu silnika (Wibe ZS)
3. Wykresy
4. Wymiary glówne silnika


Rozdzial 2.
Uklad tlokowo – korbowodowy……….15

1. Tlok
2. Korbowód.
3. Kinematyka i dynamika walu korbowego
4. Wal korbowy
5. Kolo zamachowe


Rozdzial 3.
Glowica……….60

Rozdzial 4.
Uklad rozrzadu………..62

1. Dobór kól wspólpracujacych wal – rozrzad – pompa wtryskowa
2. Obliczenia krzywki harmonicznej dla zaworu dolotowego
3. Obliczenia krzywki harmonicznej dla zaworu wylotowego
4. Obliczenia zaworu dolotowego
5. Sprezyna zaworowa


Rozdzial 5.
Uklad olejenia………75

Rozdzial 6.
Uklad chlodzenia………..83
Osprzet silnika

Literatura………..95

 
Czytaj więcej

Silniki o zaplonie samoczynnym w samochodach osobowych z wtryskiem bezposrednim


Wstęp

Rozdzial 1. Silniki o zaplonie samoczynnym

1.1 Wiadomosci ogólne
1.2 Specyfika pracy silników ZS

Rozdzial 2. Rozruch silników o zaplonie samoczynnym

2.1 Wiadomosci ogólne

2.2 Istota tworzenia mieszaniny palnej i spalania w silnikach ZS
2.2.1 Paliwa do silników o zaplonie samoczynnym
2.2.1.1 Wlasciwosci paliw
2.2.1.2 Dobór paliw do silników o zaplonie samoczynnym
2.2.1.3. Dodatki uszlachetniajace do olejów napedowych
2.2.2 Wtrysk paliwa i tworzenie mieszaniny palnej
2.2.2.1 Ogólne warunki tworzenia mieszaniny palnej
2.2.2.2 Przebieg tloczenia i przebieg wtrysku paliwa
2.2.2.3 Ksztalt i budowa strumienia paliwa
2.2.2.4 Wpływ czynników konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na rozpylanie paliwa
2.2.3 Zawirowanie powietrza a ksztalt komory spalania
2.2.3.1 Informacje ogólne
2.2.3.2 Komory z wtryskiem bezposrednim
2.2.3.3 Porównanie wlasnosci komór spalania w zastosowaniu do silników o róznym przeznaczeniu

2.3 Opory ruchu silnika w czasię trwania rozruchu
2.3.1 Kryteria rozruchu silników z zaplonem samoczynnym
2.3.2 Opory ruchu silnika
2.3.3 Sposoby zmniejszenia wartosci momentu oporowego

2.4 Czynniki wpływajace na rozruch silników o zaplonie samoczynnym
2.4.1 Czynniki konstrukcyjne
2.4.1.1 Konstrukcja komory spalania
2.4.1.2 Stopien sprezania
2.4.1.3 Fazy rozrzadu
2.4.1.4 Dawkowanie pompy wtryskowej
2.4.1.5 Przelozenie miedzy zebnikiem rozrusznika a kolem zamachowym
2.4.1.6 Liczba cylindrów
2.4.2 Czynniki eksploatacyjne
2.4.2.1 Predkosc obrotowa
2.4.2.2 Kat wyprzedzenia wtrysku
2.4.2.3 Rozpylenie paliwa
2.4.3 Doladowanie silnika
2.4.3.1 Uwagi wstepne
2.4.3.2 Wpływ doladowania na prace silnika o zaplonie samoczynnym
2.4.3.3 Sposoby doladowania
2.4.3.3.1 Doladowanie mechaniczne
2.4.3.3.2 Doladowanie zespolem sprezarkowym

2.5 Urzadzenia i srodki ulatwiajace rozruch
2.5.1 Uwagi wstepne
2.5.2 Wzbogacacze dawki rozruchowej
2.5.3 Podgrzewacze rozruchowe
2.5.4 Swiece zarowe
2.5.5 Swiece plomienne
2.5.6 Plyny rozruchowe
2.5.7 Podgrzewacze silników

2.6 Wpływ stanu technicznego silnika na jego rozruch


Podsumowanie
Literatura

 
Czytaj więcej

Uklady hamulcowe pojazdów samochodowych

Wstęp……….3
Rys historyczny rozwoju pojazdów samochodowych

Rozdzial 1.
Warsztatowe urzadzenia specjalne na stanowisku kontroli i naprawy ukladów hamulcowych:……….4

a) stanowisko kanalowe lub podnosnikowe;
b) urzadzenie do kontroli i uzupelniania cisnienia powietrza w ogumieniu;
c) urzadzenie rolkowe do pomiaru sil hamowania samochodów;
d) dynamometr o zakresię pomiarowym 0.5 kN;
e) opóznieniomierz;
f) dociazniki;


Rozdzial 2.
Rodzaje hamulców w zaleznosci od ich rodzaju i budowy……….13

a) szczekowe
b) tasmowe
c) tarczowe
d) mechaniczne
e) hydrauliczne
f) powietrzne
g) o dzialaniu jednorazowym
h) o dzialaniu ciaglym
i) o dzialaniu postojowym

Rozdzial 3.
Kontrola stanu technicznego ukladów hamulcowych……….14

a) hydraulicznych
b) powietrznych
c) mechanicznych



Sprawdzenie szczelnosci i stanu przewodów hamulcowych……….21

Sprawdzenie plynu hamulcowego w zbiorniczku……….

Sprawdzenie polaczen ciegiel hamulca recznego……….

.
Sprawdzenie szczek hamulcowych……….

Rozdzial 4.
Wielkosci charakteryzujace hamowanie samochodu……….22

a) sila hamowania
b) droga hamowania
c) praca hamowania
d) opóznienie hamowania


Rozdzial 5.
Warunki prawidlowo przeprowadzonych badan ukladów hamulcowych (Próby drogowe hamulców)……….25

Rozdzial 6.
Prawidlowo dzialajacy hamulec powinien spelniac warunki……….26

Rozdzial 7.
Przepisy bezpieczenstwa i higieny pracy obowiazujace na stanowisku kontroli stanu technicznego ukladów hamulcowych……….27

Wnioski……….28
Literatura


Uwaga: Brak przypisów.

 
Czytaj więcej

Polityka personalna wobec młodzieży w przedsiębiorstwie


Rozdzial I
1. Uzasadnienie wyboru tematu.

2. Polityka personalna.
2.1. Polityka kadrowa.
3. Analiza porównawcza terminów: kierowanie ,autorytet, sterowanie, przywództwo.
3.1. Proces kierowania i jego podstawowe funkcje.
3.2. Funkcje i role kierownicze.
4. Koncepcje polityki personalnej wedlug glównych teoretyków organizacji i zarządzania.
5. Polityka personalna wobec młodzieży w świetle transformacji ustrojowej.
5.1. Zarządzanie zasobami ludzkimi w minionym okresie.
5.2. Sposób zarządzania zasobami ludzkimi w gospodarce rynkowej.
5.3. Zmiany na rynku pracy i w sferze zatrudnienia.
5.3.1. Rynek pracy w gospodarce centralnie planowanej
5.3.2. Rynek pracy w gospodarce rynkowej
5.3.2.1. System rekrutacji pracowników
5.3.2.2. System motywacyjny
5.3.2.3. System oceniania pracowników
5.3.2.4. Nowe spojrzenie na wartosciowanie pracy
5.3.2.5. System doskonalenia i rozwoju pracowników


Rozdzial II.
Polityka personalna wobec młodzieży w badaniach wlasnych.

1. Zalozenia badawcze.
2. Charakterystyka badanego zakladu.
3. Tlo badawcze.
4. Wyniki przeprowadzonych badan.
4.1. Interpretacja wyników.
4.2. Mlodziez na rynku pracy.
4.3. Spojrzenie na przelozonych.;
4.4. Mobilnosc mlodego pracownika.
5. Podsumowanie.

Bibliografia

 
Czytaj więcej

Przeglad metod i urzadzen do diagnostyki silnika o zaplonie iskrowym


Wstęp

Rozdzial 1.
Diagnozowanie przestrzeni roboczej

1.1 Zakres diagnozowania

1.2 Parametry diagnostyczne i kryteria oceny stanu technicznego

1.2.1 Informacje wstepne

1.2.2 Cisnienie sprezania

1.2.2.1 Temperatura silnika w czasię pomiaru

1.2.2.2 Luz zaworowy

1.2.2.3 Cisnienie otoczenia

1.2.2.4 Stopien otwarcia przepustnicy

1.2.2.5 Predkosc obrotowa walu korbowego

1.2.3 Spadek cisnienia powietrza doprowadzonego do cylindra

1.2.3.1 Polozenie tloka w cylindrze w trakcie próby

1.2.3.2 Stan cieplny silnika

1.2.4 Podcisnienie ladunku w rurze dolotowej cylindra

1.2.5 Ilosc i cisnienie spalin w skrzyni korbowej

1.2.6 Spadek napiecia w ogniwach akumulatora lub pobór pradu przez rozrusznik podczas uruchamiania silnika

1.3 Metody diagnozowania

1.3.1 Cisnienie sprezania

1.3.2 Spadek cisnienia powietrza doprowadzonego do cylindra

1.3.3 Podcisnienie ladunku w rurze dolotowej cylindra

1.3.3.1 Próba podstawowa

1.3.3.2 Próby dodatkowe

1.3.4 Ilosc i cisnienie spalin w skrzyni korbowej

1.4 Przyrzady diagnostyczne

1.4.1 Cisnienie sprezania

1.4.1.1 Sterowany próbnik cisnienia sprezania SPCS – 50

1.4.2 Spadek cisnienia powietrza doprowadzonego do cylindra

1.4.3 Podcisnienie ladunku w rurze dolotowej cylindra

1.4.3.1 Próbnik cisnienia i podcisnienia TS 1030

1.4.4 Ilosc i cisnienie spalin w skrzyni korbowej

Rozdzial 2.
Diagnozowanie ukladów silnika

2.1 Informacje wstepne

2.2 Zakres diagnozowania

2.3 Parametry diagnostyczne i kryteria oceny stanu technicznego

2.3.1 Diagnozowanie ukladu rozrzadu

2.3.2 Diagnozowanie ukladu chlodzenia

2.3.3 Diagnozowanie ukladu smarowania

2.4 Metody diagnozowania

2.4.1 Informacje ogólne

2.4.2 Diagnozowanie ukladu rozrzadu

2.4.3 Diagnozowanie ukladu chlodzenia

2.4.4 Diagnozowanie ukladu smarowania

2.5 Przyrzady diagnostyczne

2.5.1 Informacje ogólne

2.5.2 Przyrzad PSC 101 do kontroli szczelnosci ukladu chlodzenia

2.5.3 Urzadzenie do sprawdzania szczelnosci chlodnic

2.5.4 Urzadzenie do sprawdzania pokrywy wlewu chlodnicy

2.5.5 Stanowisko do badania pompy cieczy chlodzacej

2.5.6 Przyrzad do kontroli działania termostatu

2.5.7 Przyrzad do pomiaru cisnienia oleju w silniku

2.5.8 Przyrzad do kontroli i regulacji zaworów ukladu smarowania

2.5.9 Wiskozymetr

2.5.10 Stanowisko do badania pomp oleju

Rozdzial 3.
Diagnozowanie ukladu zaplonowego

3.1 Zakres diagnozowania

3.2 Ocena stanu technicznego ukladu

3.2.1 Ogledziny zewnetrzne elementów ukladu zaplonowego

3.2.2 Próba działania ukladu

3.2.2.1 Kontrola latwosci rozruchu

3.2.2.2 Kontrola równomiernosci biegu

3.2.2.3 Kontrola działania silnika przy naglym przyspieszeniu i zwalnianiu

3.2.3 Sprawdzenie ciaglosci obwodu pierwotnego, pomiary wartosci spadków napiec

3.2.3.1 Sprawdzenie ciaglosci obwodu pierwotnego

3.2.3.2 Pomiar spadków napiec

3.2.4 Badanie cewki zaplonowej

3.2.4.1 Sprawdzanie cewki bez przyrzadów

3.2.4.2 Sprawdzenie rezystancji uzwojen cewki

3.2.4.3 Sprawdzenie wyladowan iskrowych (dlugosc iskry)

3.2.5 Badanie aparatu zaplonowego

3.2.5.1 Sprawdzenie stanu technicznego przerywacza

3.2.5.2 Organoleptyczna ocena przerywacza

3.2.5.3 Pomiar odstepu miedzy stykami przerywacza i kata zwarcia

3.2.5.4 Pomiar sily sprezyny dociskajacej styki

3.2.5.5 Badanie kondensatora

3.2.5.6 Badanie rozdzielacza zaplonu

3.2.5.7 Sprawdzenie i ustawienie wyprzedzenia zaplonu

3.2.5.8 Sprawdzenie działania odsrodkowego regulatora wyprzedzenia zaplonu

3.2.5.9 Sprawdzenie działania podcisnieniowego regulatora wyprzedzenia zaplonu

3.2.6 Sprawdzenie swiecy zaplonowej

3.2.6.1 Ogledziny swiecy

3.2.6.2 Kontrola i regulacja odstepu miedzy elektrodami swiecy

3.2.6.3 Lokalizacja niezdatnej swiecy zaplonowej

3.2.6.4 Kontrola swiecy za pomoca przyrzadów

3.2.7 Oscyloskopowe badanie ukladu zaplonowego

3.3 Przyrzady diagnostyczne do diagnozowania ukladu Zaplonowego

3.3.1 Lampy stroboskopowe

...

Czytaj więcej