Wpływ niestandardowych paliw na parametry ekologiczne i ekonomiczne silników o zaplonie samoczynnym.

23 października 2015 0 Przez administrator


1. Wprowadzenie……… 8

1.1. Wstęp……… 8

2. Analiza sytuacji runkowej w zakresię paliw plynnych do silników o zaplonie samoczynnym w Polsce.

2.1. Wlasciwosci olejów napedowych stosowanych do silników o zaplonie samoczynnym……… 14

2.1.1. Charakterystyka ogólna……… 14
2.1.2. Wlasciwosci niskotemperaturowe olejów napedowych……… 14
2.1.3. Stabilnosc termoksydacyjna……… 15
2.2. Dodatki uszlachetniajace do olejów napedowych……… 18
2.2.1. Dodatki dzialajace w systemie dystrybucji paliwa……… 18
2.2.2. Dodatki dzialajace w ukladzie paliwowym w silniku……… 19
2.3. Paliwa stosowane do silników o zaplonie samoczynnym……… 21

3. Cechy paliw alternatywnych w stosunku do paliwa handlowego.

3.1. Wprowadzenie……… 23
3.2. Porównanie estrów metylowych kwasów tluszczowych oleju rzepakowego (EMKOR) z olejem napedowym……… 28
3.2.1. Wybrane wlasciwosci paliwa Biodiesel (EMKOR) w Polsce i innych państwach……… 28
3.2.2. Porównanie temperatury zaplonu……… 32
3.2.3. Porównanie lepkosci oleju napedowego i estrów metylowych kwasów tluszczowych oleju rzepakowego (EMKOR)……… 33
3.2.4. Porównanie gestosci oleju napedowego i wybranych paliw rzepakowych……… 35
3.2.5. Porównanie krzywej destylacji oleju napedowego i paliw rzepakowych……… 36
3.2.6. Porównanie wlasnosci niskotemperaturowych paliw alternatywnych i oleju napedowego……… 39
3.3. Wlasciwosci naturalnego oleju rzepakowego wobec oleju napedowego……… 40
3.4. Porównanie Biodimetyloeteru, a oleju napedowego……… 45
3.5. Porównanie innych paliw alternatywnych (alkohole) i oleju napedowego……… 46
3.6. Gazowe paliwa weglowodorowe, a oleje napedowe……… 50

4. Wpływ paliw alternatywnych na parametry ekologiczne silników o zaplonie samoczynnym.

4.1. Wprowadzenie……… 52
4.2. Porównanie paliw Biodiesel (EMKOR) z olejem napedowym pod wzgledem niektórych emisji……… 55
4.2.1. Prognoza zmian poziomów emisji pochodzacych z sektora transportu UE……… 55
4.2.2. Sposoby ograniczania niektórych emisji – podstawowe informacje……… 56
4.2.3. Emisje tlenków azotu (NOx)……… 56
4.2.4. Emisje czastek stalych (PM)……… 57
4.2.5. Porównanie emisji gazów cieplarnianych (GHG)……… 57
4.3. Wlasnosci ekologiczne silników o zaplonie samoczynnym zasilanym olejem napedowym i jego mieszaninami……… 58
4.4. Wlasnosci ekologiczne silników zasilanych estrami metylowymi kwasów tluszczowych oleju rzepakowego (EMKOR) oraz ich mieszaninami z olejem napedowym……… 66
4.5. Wlasnosci ekologiczne silników zasilanych biodimetyloerem (DME)……… 76

5. Wpływ paliw alternatywnych na parametry ekonomiczne i trwalosc silników o zaplonie samoczynnym.

5.1. Wprowadzenie……… 78
5.2. Uwarunkowania firm motoryzacyjnych wobec zastosowania biopaliw w swoich markach pojazdów……… 79
5.3. Silniki zasilane olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napedowym……… 88
5.4. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tuszowych oleju rzepakowego i ich mieszaninami z olejem napedowym……… 93
5.5. Silniki zasilane paliwem zawierajacym 5 % estrów metylowych kwasów tluszczowych oleju rzepakowego w oleju napedowym……… 97
5.6. Wpływ oddzialywania biopaliw na elementy gumowe……… 99
5.7. Badanie trwalosci aparatury wtryskowej zasilanej estrami metylowymi kwasów tluszczowych oleju rzepakowego……… 110
5.7.1. Wyniki badan dla pompy wtryskowej 327-00-45……… 110
5.7.2 Ocena przecieków na elementach tloczacych pomp wtryskowych zasilanych estrami metylowymi kwasów tluszczowych oleju rzepakowego……… 116

Wnioski……… 120
Literatura i inne zródla.