Wstęp………. 4
Rozdział I.
Problematyka aspiracji młodzieży w świetle literatury
1. Pojęcie, etiologia, struktura i mechanizmy aspiracji ………. 6
2. Czynniki kształtujące aspiracje edukacyjne młodzieży ………. 16
3. Możliwości realizacji aspiracji edukacyjnych młodzieży a dynamika funkcjonowania szkoły ………. 32
Rozdział II.
Metodologiczne podstawy badań empirycznych
1. Przedmiot i cele badań ………. 35
2. Problemy i hipotezy badawcze ……….39
3. Zmienne, ich kategorie i wskaźniki ………. 43
4. Metody i techniki badawcze………. 51
5. Teren i organizacja badań oraz ich przebieg………. 52
Rozdział III.
Analiza i ocena wyników własnych badań
1. Cechy społecznodemograficzne badanych osób ……….58
2. Analiza poziomu aspiracji edukacyjnych uczniów, ich trwałości oraz progu frustracji edukacyjnej ………. 64
3. Analiza związków czynników socjodemograficznych z poziomem aspiracji edukacyjnych ………. 71
4. Orientacje życiowe badanych uczniów ……….77
Wnioski ……….97
Spis tabel ………. 102
Bibliografia ……….104
Aneks ……….109