Atmosfera wychowawcza bursy i internatu a poziom bezpieczeństwa i jakość życia wychowanków

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp.

Rozdział I
Atmosfera wychowawcza bursy i internatu

1.1. Pojęcie i zakres mikrosystemu wychowawczego placówek wychowawczo-oświatowych ……….8
1.2. Funkcje i zadania wychowawcze szkół masowych ……….10
1.3. Cechy klimatu społecznego szkoły publicznej ……….13
1.3.1 Pojęcie i cechy atmosfery wychowawczej ……….13
1.3.2. Wskaźniki klimatu społecznego ……….15
1.4. Atmosfera i klimat społeczny zreformowanych szkół masowych ……….17
1.5 Negatywne zjawiska społeczne w środowisku szkolnym zagrażające bezpieczeństwu osobistemu uczniów w szkole i internacie ……….21
1.6 Wybrane programy profilaktyczno-terapeutyczne stymulujące współdziałanie uczniów w środowisku szkolnym i internacie………. 23


Rozdział II
Bezpieczeństwo osobiste młodzieży w okresie adolescencji

2.1 Socjalizacja i wychowanie młodzieży w okresie dorastania ……….27
2.1.1 Pojęcie i zakres socjalizacji i wychowania ……….27
2.1.2 Cechy społeczno-emocjonalne adolescentów………. 29
2.2. Nieformalna stratyfikacja społeczna wychowanków w środowisku internatu a poczucie bezpieczeństwo osobistego………. 32
2.2.1. Pojęcie i zakres poczucia bezpieczeństwa osobistego ……….32
2.2.2. Potrzeba bezpieczeństwa młodzieży szkolnej jako stymulator rozwoju społecznego………. 34
2.2.3. Potrzeba przynależności młodzieży do grup nieformalnych ……….34
2.2.4. Zjawisko „fali” w środowisku internatu jako czynnik zagrażający bezpieczeństwu wychowanków ……….37
2.2.5 Wybrane konstruktywne i destruktywne subkultury młodzieżowe………. 40
2.6. Formy zapobiegania przemocy w środowisku burs i internatów………. 44


Rozdział III
Zagadnienia metodologiczne

3.1. Cel i problematyka badawcza………. 46
3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze………. 49
3.3. Charakterystyka badanej grupy respondentów ……….50
3.4. Teren i organizacja badań ……….53


Rozdział IV
Analiza wyników badań

4.1. Jakość życia osobistego i plany na przyszłość nieletnich………. 55
4.2 Jakość środowiska wychowawczego internatu w percepcji badanych podopiecznych………. 60
4.3 Cechy i poziom poczucia bezpieczeństwa osobistego badanych wychowanków………. 66
4.4 Cechy klimatu wychowawczego internatu w percepcji wychowawców ……….69


Zakończenie i wnioski z badań ……….74
Spis tabel………. 79
Bibliografia ……….80
Aneks………. 85