Deklarowane kompetencje muzyczne nauczyciela przedszkola, a realizacja zadań artystycznych w przedszkolu z wychowankiem – studium indywidualnych przypadków

24 kwietnia 2022 0 Przez administrator

Wstęp………..4

Rozdział I
Kompetencje nauczyciela wychowania przedszkolnego


1.1. Kompetencje ogólnopedagogiczne nauczyciela przedszkola……….. 6
1.2. Kompetencje nauczyciela w zakresie edukacji muzycznej ………..12
1.3. Cechy osobowościowe nauczyciela ………..15

Rozdział II
Muzyka w przedszkolu – zarys problemu

2.1. Wychowanie muzyczne elementem wychowania estetycznego w przedszkolu……….. 19
2.2. Metody i formy realizowane na zajęciach muzycznych w przedszkolu ………..22
2.3. Treści i zadania wychowania muzycznego w przedszkolu w świetle dokumentów oświatowych ………..28

Rozdział III
Dziecko w wieku przedszkolnym i muzyka

3.1. Rozwój psychofizyczny dziecka (intelektualny i fizyczny)……….. 31
3.2. Rozwój społeczno-emocjonalny……….. 38
3.3. Rozwój muzyczny dziecka ………..39

Rozdział IV
Muzyka i wychowanie w przedszkolu

4.1. Zajęcia obligatoryjne i fakultatywne w obszarze muzyki w przedszkolu……….. 44
4.2. Walory zajęć muzycznych w ogólnym rozwoju dziecka……….. 47
4.3. Środki dydaktyczne jako narzędzie w pracy nauczyciela……….. 48

Rozdział V
Metodologia badań własnych

5.1. Cel i przedmiot badań ………..55
5.2. Problemy badawcze i hipotezy……….. 56
5.3. Zmienne i wskaźniki ………..59
5.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze……….. 61
5.5. Charakterystyka środowiska badawczego i organizacja badań………..65

Rozdział VI
Analiza badań własnych w aspekcie deklarowanych kompetencji muzycznych nauczyciela przedszkola, a realizacją zadań artystycznych w przedszkolu z wychowankiem – studium indywidualnych przypadków

6.1. Charakterystyka grupy badawczej na podstawie przeprowadzonych wywiadów ………..67
6.1.1. Charakterystyka uczestniczek badania ………..68
6.1.2. Charakterystyka instruktora rytmiki……….. 72
6.1.3. Charakterystyka pozostałych uczestniczek badania ………..79
6.2. Ocena kompetencji muzycznych nauczycieli na podstawie obserwacji – studium indywidualnych przypadków……….. 93
6.3. Ocena metod i form wykorzystywanych w obserwowanych zajęciach………..108
6.4. Ocena kompetencji muzycznych nauczycieli na podstawie analizy dokumentów ………..119
6.5. Podsumowanie i dyskusja do zaprezentowanych wyników badań……….. 122

Zakończenie pracy……….. 130
Bibliografia……….. 135
Spis tabel i wykresów……….. 141
Aneksy ………..143