Wstęp………1
Rozdział I
Dojrzałość do nauki czytania i pisania w świetle literatury przedmiotu.
1. Dawniejsze i współczesne poglądy na dojrzałość do nauki czytania i pisania………4
2. Czynniki warunkujące dojrzałość do nauki czytania i pisania………11
3. Z badań nad problemem dojrzałości szkolnej………13
Rozdział II
Metodologiczne podstawy badań własnych.
1. Przedmiot i cel badań………21
2. Problemy badawcze i hipotezy robocze………22
3 Zmienne i wskaźniki………24
4 Metody, techniki i narzędzia badawcze………27
5 Teren, organizacja i przebieg badań………30
6 Charakterystyka badanej zbiorowości………33
Rozdział III
Gotowość do nauki czytania i pisania w świetle badań własnych w Przedszkolu nr X i Szkole Podstawowej nr Y.
1. Gotowość badanych uczniów do nauki pisania i czytania na podstawie analizy 'Karty dziecka sześcioletniego’………40
2. Gotowość słownikowo – pojęciowa………46
3. Poziom gotowości emocjonalno – motywacyjnej uczniów do nauki czytania i pisania………49
4. Opinie ta temat gotowości dzieci do nauki czytania i pisania na podstawie badań………51
Zakończenie i wnioski ………60
Bibliografia ………66
Streszczenie ………68
Spis tabel ………70
Aneksy ………72