Efekty wykorzystywania gier i zabaw terapii rotacyzmu u dzieci w wieku przedszkolnym

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp ………. 4

Rozdział I
Rozwój mowy u dzieci w wieku przedszkolnym w ujęciu teoretycznym

1.Ustalenia definicyjne………. 6
2. Charakterystyka rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym……….7
2.1. Rozwój fizyczny ……….7
2.2. Rozwój psychiczny………. 10
2.3. Rozwój społecznoemocjonalny ……….13
3. Etapy rozwoju mowy dziecka……….14
4. Klasyfikacja zaburzeń mowy………. 17
5. Wady wymowy i ich podział………. 19
5.1 Charakterystyka poszczególnych wad wymowy………. 20
5.1.1 Sygmatyzm ……….20
5.1.2 Kappacyzm i gammacyzm………. 21
5.1.2.3 Lambdacyzm ……….22
5.2 Charakterystyka rotacyzmu


Rozdział II
Miejsce gier i zabaw w terapii logopedycznej u dzieci z rotacyzmem

1. Miejsce terapii logopedycznej w świetle dokumentów prawnych obowiązujących w przedszkolu………. 26
2. Gry i zabawy jako formy zapobiegania wadom wymowy………. 28
3. Rola logopedy w organizacji terapii z udziałem gier i zabaw………. 36
4. Współpraca z rodzicami nad poprawą wad wymowy u dziecka ……….37
4.1Etapy i formy współpracy z rodzicami ……….38
5. Przykłady gier i zabaw stosowanych w terapii rotacyzmu u dzieci przedszkolnych………. 39


Rozdział III
Założenie metodologiczne badań własnych

1.Przedmiot i cele badań ……….42
2.Problemy badawcze………. 43
3. Metody, techniki i narzędzia badawcze………. 44
4. Teren badań ……….46
5. Organizacja i przebieg badań ……….48


Rozdział IV
Analiza wyników badań własnych

1. Charakterystyka próby badawczej
1.1 Struktura społeczno-demograficzna badanych ……….50
2. Analiza przypadków
2.1 Przypadek 1 – Kacper……….50
2.2 Przypadek 2 – Oliwia
2.3 Przypadek 3 – Zosia
2.4 Przypadek 4 – Marcin
2.5 Przypadek 5 – Bartek
2.6 Przypadek 6 – Celinka


Zakończenie ……….86
Bibliografia ……….88
Spis tabel ……….91
Spis fotografii ……….91
Aneksy:
Aneks nr 1 Kwestionariusz wywiadu z rodzicem……….92
Aneks nr 2 Kwestionariusz wywiadu z logopedą……….94
Aneks nr 3 Arkusz obserwacji badanego dziecka z rotacyzmem……….96

Opis zawartości pracy:

Praca składa się z czterech rozdziałów.

Pierwszy rozdział poświęcony został zagadnieniu rozwoju mowy u dziecka w wieku przedszkolnym. W tym rozdziale poruszone zostały kwestie etapów rozwoju mowy, ściśle z nimi związanymi uwarunkowaniami psychologicznymi i biologicznymi rozwoju mowy, a także opisana została charakterystyka poszczególnych wad wymowy w tym rotacyzmu.

Drugi z rozdziałów konkretyzuje miejsce gier i zabaw w terapii logopedycznej.
Opisana szczegółowo w tym rozdziale została także rola logopedy w organizacji terapii,
zwrócono również uwagę na współprace logopedy z rodzicami, a także zostały przedstawione przykłady gier i
zabaw stosowanych w terapii rotacyzmu u dzieci przedszkolnych.
Przedstawiono także zasady pomocy logopedycznej oraz psychologiczno –
pedagogicznej wynikające z aktualnie obowiązujących aktów prawa oświatowego

W rozdziale trzecim przedstawione zostały założenia metodologiczne badań własnych, przede wszystkim w oparciu o publikacje J. Pilcha, T. Baumana, W. Okonia, M. Łobockiego, S. Nowaka oraz W. Zaczyńskiego. Autorka pracy wskazała przedmiot i cel prowadzonych badań. Przedstawiła problemy badawcze. Zaprezentowała metodę indywidualnych przypadków, jak również techniki i narzędzia badawcze, w tym opracowane samodzielnie, którymi posłużono się w zbieraniu informacji do niniejszej pracy. Przybliżyła teren badań oraz omówiła organizację i przebieg badań.

W rozdziale czwartym przedstawiono analizę wyników badań własnych.
Dokonano charakterystyki próby badawczej. Omówiono strukturę społeczno – demograficzną badanych dzieci,
rodziców i logopedy. Przedstawiono opis i analizę 6 indywidualnych przypadków dzieci z rotacyzmem,
uczęszczających do Miejskiego Przedszkola Nr 4 im. Jasia i Małgosi w Płocku. Zamieszczono omówienie i
interpretację wyników przeprowadzonych badań własnych.
W aneksie umieszczono kilka załączników: samodzielnie opracowane przez autorkę pracy narzędzia badawcze: kwestionariusz wywiadu dla logopedy, kwestionariusz wywiadu dla rodziców / prawnych opiekunów oraz arkusz obserwacji.
Autorka pracy pragnie złożyć serdeczne podziękowania Pani Promotor, dr Renacie Brzezińskiej za cenne i merytoryczne uwagi oraz za wsparcie metodyczne, które pozwoliły na opracowanie niniejszej pracy w obecnym kształcie. Serdeczne podziękowania należą się także badanym dzieciom, ich rodzicom oraz logopedzie za cierpliwość, cenne wskazówki, uwagi i udostępnione materiały pomocnicze.