Funkcjonowanie dziecka w szkole i rodzinie z problemem alkoholowym

6 października 2020 0 Przez administrator


Wstęp………..5

Rozdział I
Alkoholizm w świetle literatury.
1. Pojęcia alkoholizmu………..8
1.1. Uwarunkowania choroby alkoholowej………..9
1.2. Fazy przystosowania do życia w rodzinie z problemem alkoholowym………..10
2. Problemy spowodowane nadużywaniem alkoholu………..13
2.1. Problemy zdrowotne………..13
2.2. Problemy społeczne………..14
3. Czynniki wpływające na rozwój uzależnienia………..16
3.1. Modele alkoholizmu wg E.M. Jellinka………..17
3.2. Objawy uzależnienia od alkoholu………..18
3.3. Fazy rozwoju uzależnienia………..19

Rozdział II
Rodzina jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze.

1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: środowisko, środowisko wychowawcze, rodzina,wychowanie, opieka………..22
2. Typy rodzin współczesnych………..25
3. Podstawowe funkcje i zadania rodziny………..26
4. Rodzina dysfunkcjonalna………..28
4.1. Uwarunkowania dysfunkcyjności rodzin………..29
5. Struktura rodziny a pozycja dziecka………..29
5.1. Rodzina jako środowisko społeczne………..32
5.2. Rola ojca w procesie wychowania rodzinnego………..33
5.3. Rola matki w procesie wychowania rodzinnego………..34
5.4. Miłość matczyna i ojcowska w ujęciu E.Fromma………..36

Rozdział III
Koncepcje osobowości w świetle lteratury

3.1. Wyjaśnienie pojęcia osobowość………..38
3.2 Model struktury osobowości według Cattella………..39
3.3. Model struktury osobowości według Allporta………..41
3.4. Model struktury osobowości według Eysencka………..43

Rozdział IV
Dziecko w rodzinie z problemem alkoholowym.

4.1. Dziecko w rodzinie patologicznej………..45
4.2. Sylwetka psychologiczna dziecka w rodzinie alkoholowej………..47
4.3. Role pełnione przez dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym………..49
4.4. Reakcje dzieci alkoholików………..50

Rozdział V
Koncepcja metodologiczna badań własnych.

5.1. Przedmiot i cele badań………..51
5.2. Problemy i hipotezy badawcze………..51
5.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze………..52
5.4. Organizacja badań………..56
5.5. Charakterystyka obszaru badań i próby badawczej………..56

Rozdział VI
Analiza wyników własnych.

6.1. Poziom związku ekstrawersji i introwersji osoby badanej względem relacji koleżeńskich………..73
6.2.Związek poziomu ekstrawersji w relacjach osoba badana – nauczyciele………..79
6.3.Związek poziomu ekstrawersji ze stosunkiem osób badanych do nauki………..83
6.4.Związek poziomu ekstrawersji z poziomem przygotowania do lekcji przez osoby badane………..88
6.5 Związek poziomu ekstrawersji z samooceną zachowania się w szkole przez osoby badane………..93
6.6.Związek poziomu ekstrawersji z powodami ucieczek z domu przez osoby badane………..100

Wnioski………..107
Bibliografia………..109
Spis tabel i wykresów………..112
Aneksy………..115