Metoda Integracji Sensorycznej w pracy z dziećmi z problemami w uczeniu się

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp………….2

Rozdział 1
Teoria Integracji Sensorycznej

1.1 Wprowadzenie………….4
1.2 Charakterystyka podstawowych układów zmysłowych………….6
1.2.1 Wewnętrzne układy zmysłowe………….7
1.2.2 Zewnętrzne układy zmysłowe………….10

Rozdział 2
Zaburzenie Integracji Sensorycznej.

2.1 Rozwój przetwarzania sensorycznego i zaburzenia z nim związane………….16
2.2 Wpływ zaburzeń procesów integracji sensorycznej na funkcjonowanie dziecka w wieku wczesnoszkolnym………….20
2.2.1 SMD – Zaburzenia modulacji sensorycznej………….21
2.2.2 SDD – zaburzenia różnicowania sensorycznego………….22
2.2.3 SBMD – zaburzenia motoryczne o sensorycznym podłożu………….23

Rozdział 3
Wpływ terapii integracji sensorycznej na zachowanie dziecka w szkole………….25

3.1 Diagnoza SI………….25
3.2 Terapia SI………….27

Zakończenie………….33
Bibliografia………….34

Opis zawartości pracy:

W pierwszym rozdziale niniejszej pracy zwracam uwagę na charakterystykę terapii
Integracji Sensorycznej i jej zastosowania, wymieniam osobę, która opracowała tę metodę
pracy z dziećmi, szczególnie z problemami w uczeniu się.
Poza tym opisuję wewnętrzne jak
i zewnętrzne zmysły, dzięki którym możemy odbierać bodźce z wewnątrz naszego organizmu
oraz ze środowiska zewnętrznego.
Opisuję ich funkcjonowanie, budowę oraz problemy z nimi
związane.

Drugi rozdział zawiera informacje na temat rozwoju przetwarzania sensorycznego
oraz zaburzeniach z nim związanych a także wpływie tych zaburzeń na prawidłowe
funkcjonowanie dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Rozdział trzeci zawiera mój własny
pogląd na temat skuteczności terapii SI prowadzonej z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym.
Opieram go na własnych doświadczeniach pracy z dzieckiem z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, doświadczeń dziećmi na kursie diagnozy i terapii metodą integracji
sensorycznej oraz rozmów z terapeutami. W tym rozdziale opisuję również proces
diagnozowania dziecka jak i proces samej terapii.