Motywowanie do kształcenia na uczelni wyższej osób w wieku średnim jako narzędzie zarządzania sobą

3 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp……..3

Rozdział 1
Motywowanie w ujęciu teoretycznym

1.1 Istota pojęć motywacja i motywowanie……… 5
1.2 Wybrane modele motywacji……… 6
1.3 Wybrane koncepcje motywacji……… 8
1.4 Systemowy charakter motywowania……… 18


Rozdział 2
Charakterystyka osób w wieku średnim

2.1 Sfera fizyczna…….. 24
2.2 Sfera społeczna ……..27
2.3 Sfera zawodowa…….. 31


Rozdział 3
Okres środka życia jako szansa rozwojowa

3.1 Wybrane koncepcje rozwoju człowieka dorosłego…….. 37
3.2 Kryzys środka wieku – prawda czy fałsz?…….. 45
3.3 Koncepcja uczenia się przez całe życie…….. 51


Rozdział 4
Determinanty motywacyjne do podejmowania studiów wyższych przez osoby w wieku średnim

4.1 Cel badań empirycznych…….. 55
4.2 Charakterystyka obiektu badań empirycznych…….. 57
4.3 Charakterystyka narzędzia badawczego ……..58
4.4 Charakterystyka próby badawczej ……..59
4.5 Prezentacja wyników badań empirycznych…….. 62
4.6 Wnioski z badań empirycznych ……..80


Zakończenie ……..81
Bibliografia ……..83
Wykaz tabel ……..87
Wykaz rysunków ……..87
Wykaz fotografii…….. 87
Wykaz wykresów ……..87
Wykaz załączników…….. 88

Opis zawartości pracy:


…Wspomniane powyżej problemy przedstawione są w kolejnych rozdziałach przedkładanej pracy.
W ramach wprowadzenia do tematu pracy przedstawiłam w pierwszym jej rozdziale wybrane modele i teorie motywacji w ujęciu najznakomitszych znawców problemu.

Drugi rozdział mojej pracy poświęcony jest charakterystyce najdłuższego okresu w życiu człowieka w aspekcie zmian fizycznych, relacji społecznych i
doświadczeń zawodowych.

Trzeci rozdział jest z pogranicza psychologii rozwojowej człowieka w wieku średnim i teorii zarządzania zwłaszcza w aspekcie
zarządzania sobą. Poruszyłam w nim problem „zdarzeń niepunktualnych” jakimi są np. studia podejmowane po czterdzieste, problem kryzysu wieku średniego
oraz koncepcji uczenia się przez całe życie jako strategii zarządzania swoimi zasobami.
Część teoretyczna przedstawionej pracy wyraża pogląd, iż człowiek wkraczający w III erę swojego życia – erę średniej dorosłości charakteryzuje się
ogromną aktywnością twórczą przy jednoczesnej dążności do stabilizacji ekonomicznej i zawodowej.

Rozdział czwarty empiryczny to chęć dowiedzenia się dlaczego osoby w średnim wieku decydują się na podejmowanie studiów wyższych, oraz próba udowodnienia,
że inwestycja we własny rozwój jest nie tylko koniecznością związaną z warunkami na rynku pracy ale także wspaniałym lekarstwem na „kryzys środka życia” .