Postawy wobec otaczającego świata eurosierot i ich współkolegów na przykładzie gimnazjum.

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator

Wstęp………… 4

Rozdział I.
Analiza literatury przedmiotu

1. Wyjaśnienie terminologiczne 6
1.1 Postawy……….. 6
1.2 Kształtowanie postaw ……….. 7
1.3 Postawy a osobowość………… 8
1.4 Postawy a zachowanie………… 9
1.5 Postawy względem otaczającego świata ………… 9
2. Eurosieroctwo – wyjaśnienie terminologiczne……….. 11
2.1 Skala zjawiska……….. 12
2.2 Charakterystyka migracji……….. 13
2.2.1 Formy opieki ……….. 13
2.2.2 Kontakty wyjeżdzających rodziców z dziećmi……….. 15
2.3 Przyczyny wyjazdów rodziców……….. 16
3. Kształtowanie się osobowości społecznej dziecka w środowisku rodzinnym ……….. 17
3.1 Rodzice jako wzorzec osobowy……….. 18
3.1.1 Wpływ osób znaczących na postawy jednostki……….. 19
3.1.2 Wpływ wychowania na postawy i wartości ……….. 20
3.2 Społeczno – wychowawcze konsekwencje zarobkowych wyjazdów rodziców ……….. 21
3.2.1 Rodzina czasowo niepełna……….. 23
3.2.2 Konsekwencje negatywne ……….. 23
3.2.3 Konsekwencje pozytywne ……….. 24
3.2.4 Konsekwencje wyjazdów matki ……….. 25
3.2.5 Konsekwencje wyjazdów ojca ……….. 25
3.3 Znaczenie więzi emocjonalnej dziecka z rodzicami……….. 26
4. Sytuacja psychospołeczna dzieci migrantów ……….. 27
4.1 Dzieciństwo bez trosk materialnych ……….. 29
4.2 Dzieciństwo w tęsknocie……….. 29
4.2.1 Poczucie odrzucenia ……….. 30
4.2.2 Lęk eurosierot ……….. 31
4.3 Dzieciństwo odpowiedzialne, wspierające……….. 32
4.4 Dzieciństwo niestabilne ……….. 32


Rozdział II.
Metodologia badań własnych

1. Kontekst teoretyczny problematyki badawczej……….. 34
2. Problematyka badań……….. 37
3. Zmienna i wskaźniki ……….. 37
4. Metody i techniki badawcze ……….. 38
5. Miejsce i czas badań ……….. 40
6. Charakterystyka badanych grup……….. 42
7. Organizacja i przebieg badań ……….. 43
8. Charakterystyka zgromadzonego materiału……….. 43


Rozdział III.
Analiza wynków badań

1. Rozmiar eurosieroctwa oszacowany na podstawie badanej grupy dzieci
2. Rodzaje zachowań przejawianych przez eurosieroty………… 49
3. Odczucia i emocje towarzyszące dzieciom migrujących rodziców……….. 57
4. Sposób nawiązywania kontaktów z rówieśnikami przez dzieci migrujących rodziców……….. 74
5. Strategie stosowane przez eurosieroty podczas komunikowania się z rówieśnikami i osobami dorosłymi……….. 78
6. Możliwości udzielania pomocy przez szkołę dzieciom opuszczanym przez rodziców ……….. 80


Rozdział IV.
Uogólnienia i wnioski z badań

1. Uogólnienia z badań ……….. 82
2. Wnioski dla praktyki pedagogicznej……….. 84


Bibliografia ……….. 86
Spis tabel……….. 89
Spis wykresów ……….. 92
Aneksy ……….. 94