Proces adaptacji dzieci w oddziale przedszkolnym.

22 lutego 2023 0 Przez administrator

Wstęp………..6

Rozdział I
Pojęcie adaptacji, przystosowania w literaturze pedagogiczno- psychologicznej

1.2. Rozwój psychofizyczny dziecka pięcioletniego………..13
1.2.1. Cechy rozwoju psychicznego i fizycznego ………..13
1.2.2. Procesy poznawcze ……….. 15
1.2.3. Zmiany zachodzące w rozwoju pamięci ………..16
1.2.4. Czynności myślowe……….. 17
1.2.5. Rozwój emocjonalno-społeczny ………..19
1.3. Dziecko w warunkach przedszkolnych………..21
1.3.1. Pojecie dojrzałości przedszkolnej i jej kryteria ………..21
1.3.2. Czynniki decydujące o przystosowanych zdolnościach dziecka w młodszym wieku……….. 22
1.3.3.Czynniki endogenne oraz egzogenne ……….. 22
1.5. Jakość placówki przedszkolnej a adaptacja dziecka………..25
1.5.1. Rola nauczyciela ……….. 25
1.5.2. Wyposażenie oddziału przedszkolnego ……….. 27
1.5.3. Współpraca rodziców ze środowiskiem przedszkola……… 29
1.6. Zróżnicowanie zachowań adaptacyjnych………..32
1.6.1. Dziecko dobrze przystosowane społecznie …………32
1.6.2. Dziecko nieprzystosowane społecznie ………..33

Rozdział II
Metedologiczne podstawy badań własnych

2.1. Założenia metodologiczne ………..5
2.1.1. Przedmiot i cel badań ………..36
2.1.2. Problemy badawcze i hipotezy ………..37
2.1.3. Zmienne i ich wskaźniki ………..39
2.1.4. Zastosowane metody i techniki ………..42
2.1.5. Charakterystyka grupy badawczej ………..45
2.1.5.1. Badani rodzice ……….. 45
2.1.5.2. Badani uczniowie ………..47
2.1.6. Teren badań …………48

Rozdział III
Proces adaptacji pięciolatków- badania własne

3.1. Wiek dziecka, w którym zaczęło uczęszczać do przedszkola ………..51
3.2. Oddział Przedszkolny jako pierwszy etap edukacji lub kontynuacja rozpoczętego już procesu ……….. 52
3.3 Program adaptacyjny w oddziale przedszkolnym ……….. 53
3.4. Proces adaptacji w innych placówkach przedszkolnych 54
3.5. Uczestnictwo rodziców w procesie adaptacji ………..55
3.6. Miesiąc przeprowadzenia programu adaptacyjnego ……….. 56
3.7. Czas trwania spotkań adaptacyjnych ……….. 57
3.8. Zajęcia adaptacyjne jako spełnienie oczekiwań rodziców ……….. 58
3.9. Problemy występujące podczas przystosowania do nowego środowiska ……….. 59
3.10.Czynniki mające wpływ na proces adaptacji dziecka pięcioletniego ……….. 61
3.11. Oczekiwania rodziców wobec placówki oddziału przedszkolnego ……….. 63
3.12. Bezstresowe formy aktywności dla dziecka ……….. 64
3.13. Osoba spełniająca najważniejsza rolę procesie adaptacji ……….. 64
3.14. Kompetencje wychowawcy względem działań adaptacyjnych ………..65
3.15.Miesiąc zaklimatyzowania się dziecka w przedszkolu ……….. 66
3.16. Zadowolenie rodziców z oddziału przedszkolnego do, którego uczęszcza dziecko……….. 68
3.17. Proponowane przez rodziców zmiany w zakresie pracy oddziału przedszkolnego ……….. 69
3.1.2. Arkusz obserwacyjny przedszkolaków wieku 5 lat . 69
3.1.3. Rozstanie dziecka z osoba przyprowadzającą na zajęcia ……….. 70
3.1.4. Wejście do sali zabaw. ……….. 71
3.1.5. Przywitanie się z wychowawcą i grupą przedszkolną ……….. 71
3.1.6. Posiadana wiedza ucznia na temat miejsca w przedszkolu ……….. 72
3.1.7. Zabawa z innymi dziećmi ……….. 73
3.1.8. Emocje towarzyszące w zabawie ……….. 74
3.1.9. Wypowiedź ucznia na temat własnej osoby ………..75
3.1.10. Samodzielność podczas wykonywania kart pracy, prac plastycznych oraz technicznych ……….. 76
3.1.11. Obsługa narzędzi pracy przez przedszkolaka ………..77
3.1.12. Zachowanie podczas powierzonej pracy ……….. 78
3.1.13. Wygląd miejsca pracy przedszkolaka ……….. 79
3.1.14. Samoobsługa pięciolatka………..80
3.1.15. Wyjście do domu po zakończonych zajęciach……….. 81

Podsumowanie i wnioski………..83
Bibliografia………..87
Aneksy………..90
Spis tabel………..100
Spis wykresów………..101