Rodzina w przestrzeni życiowej dzieci niepełnosprawnych

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator

Wstęp………..4

Rozdział I.
Podstawowe zagadnienia związane z niepełnosprawnością

Pojęcie osoby niepełnosprawnej……….. 6
1.2. Koncepcja choroby, zdrowia i niepełnosprawności ………..8
1.3. Modele niepełnosprawności ………..11
1.4. Klasyfikacja niepełnosprawności……….. 14


Rozdział II.
Niepełnosprawność w rodzinie

2.1. Pojęcie rodziny……….. 18
2.2.Teoria funkcji rodziny i ich klasyfikacja……….. 21
2.3. Relacje: środowisko – rozwój dziecka……….. 23
2.4.Przestrzeń życiowa człowieka w kontekście jego niepełnosprawności……….. 26
2.5.Odpowiedzialność rodziny w wychowaniu dzieci niepełnosprawnych ………..29
2.6.Zasoby rehabilitacyjne rodziny ………..33


Rozdział III.
Diagnoza systemu rodzinnego dzieci niepełnosprawnych

3.1.Status materialno – bytowa i materialno – społeczna rodzin dorastających dzieci niepełnosprawnych ………..37
3.2.Obraz osobowości rodziców……….. 39
3.3. Orientacje aksjologiczne w rodzinie……….. 42
3.4.Czynniki warunkujące przeżycia emocjonalne rodziców dzieci niepełnosprawnych ………..44
3.5.Postawy wychowawcze rodziców i ich typologia ………..46


Rozdział IV.
Podstawy metodologiczne badań własnych

4.1.Przedmiot i cel badań………..49
4.2.Problemy badawcze……….. 50
4.3.Metody, techniki, problemy badawcze ………..50
4.4.Charakterystyka grupy badawczej ………..53
4.5.Organizacja i charakterystyka terenu badań ………..53


Rozdział V.
Analiza wyników badań własnych

5.1.Warunki socjalne warunkujące funkcjonowanie rodzin dzieci niepełnosprawnych………..56
5.2. Wpływ atmosfery panującej w domu rodzin dzieci niepełnosprawnych na funkcjonowanie w społeczeństwie……….. 68


Zakończenie……….. 74
Bibliografia……….. 76
Spis rysunków, schematów, tabel ………..79