Rola Gimnazjów dla Dorosłych i Ochotniczych Hufców Pracy w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu na przykładzie placówki w XYZ

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp ………5

Rozdział I
Wykluczenie społeczne

1.1. Zakres pojęciowy zjawiska wykluczenia społecznego………12
1.2. Aspekty wykluczenia społecznego ………12
1.2.1. Aspekt psychologiczny ………12
1.2.2. Postawa inercji w życiu społecznym ………14
1.2.3. Utrudniony dostęp do dóbr kultury i jej zasobów instytucjonalnych………16
1.2.4. Ubóstwo i deprywacja ………18
1.2.5. Prawa społeczne ………21
1.3. Wykluczenia a integracja społeczna ………24
1.3.1 Edukacja społeczna i zawodowa ………25
1.3.2. Aktywizacja zawodowa ………28


Rozdział II
Gimnazja dla dorosłych – szansa na uzupełnienie wykształcenia ogólnego

2.1. Rys historyczny i stan obecny ………31
2.2. Zasady tworzenia i warunki funkcjonowania gimnazjum dla dorosłych………37
2.3. Obowiązek szkolny a nauka w gimnazjum dla dorosłych ………48
2.4. Programy edukacyjne realizowane w gimnazjum dla dorosłych ………50


Rozdział III
Ochotnicze Hufce Pracy – szansa na zdobycie kwalifikacji zawodowych.

3.1. Geneza i struktura organizacyjna OHP ………58
3.2. Założenia organizacyjno – programowe ………60
3.3. Edukacyjna rola OHP ………71
3.4. Wielopoziomowość oddziaływań wychowawczych OHP ………74
3.5. Aktywizacja społeczno – zawodowa OHP ………78


Rozdział IV
Metodologia badań

4.1. Przedmiot i cel badań ………80
4.2. Problemy badawcze ………80
4.3. Hipotezy badawcze ………81
4.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze ………82
4.5. Charakterystyka badanego środowiska i populacji badanej………91
4.6. Organizacja i przebieg badań………93


Rozdział V
Wyniki badań własnych w zakresie roli Gimnazjów dla Dorosłych i Ochotniczych Hufców Pracy w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu na przykładzie placówki w XYZ

5.1 Wybór placówki kształcenia, jako determinanta możliwości dalszego rozwoju, kryteria wyboru szkoły………94
5.2 Możliwości rozwoju i nauki oferowane przez placówkę oświatową………95
5.3 Możliwości zdobywania dodatkowych umiejętności w ramach placówki oświatowej………96
5.4 Koła zainteresowań, jako forma rozwoju i nabywania nowych doświadczeń w placówce oświatowej………98
5.5 Rola praktyk zawodowych w nabywaniu pierwszych doświadczeń w sposobie wykorzystywania środków pieniężnych………100
5.6 Wpływ działań edukacyjnych placówki oświatowej na planowanie przyszłości przez wychowanków………101
5.7 Kryteria wyboru dalszego sposobu edukacji przez wychowanków placówki oświatowej………102
5.8 Rola programów szkolnych w planowaniu przyszłości przez wychowanków placówki oświatowej………104


Zakończenie………108
Bibliografia ………110
Spis tabel………114
Spis rysunków………115
Aneks 1………116
Aneks 2………120