Wstęp
Rozdział I
Niepelnosprawnosc intelektualna w świetle rozwazan teoretycznych
1.1 Pojęcie uposledzenia umyslowego
1.2 Ewolucja mysli o uposledzeniu umyslowym
1.3 Etiologia i fenomenologia uposledzenia umyslowego
1.4 Społeczne funkcjonowanie osób z uposledzeniem umyslowym
1.5 Pojęcie uposledzenia umyslowego w stopniu lekkim
Rozdział II
Seksualność osób z uposledzeniem umyslowym
2.1 Wyjasnienie pojęcia seksualnosc
2.2 Seksualność osób z uposledzeniem umyslowym
2.3 Potrzeby seksualne osób z niepelnosprawnoscia intelektualna
2.4 Stereotyp myslenia o seksualizmie osób z uposledzeniem umyslowym
Rozdział III
Metodologia badan wlasnych
3.1 Przedmiot i cele badan
3.2 Problemy badawcze i hipotezy robocze
3.3 Metody, techniki i narzedzia badawcze
3.4 Organizacja i przebieg badan
Rozdział IV
Analiza wyników badan wlasnych
4.1 Charakterystyka badanej zbiorowosci
4.2 Analiza seksualnosci osób z uposledzeniem umyslowym
4.2.1 Sposoby zglaszania potrzeb seksualnych przez osoby uposledzone umyslowo w stopniu lekkim
4.2.2 Formy zaspokojenia seksualnego osób badanych
4.2.3 Pojęcie milosci w rozumieniu osób z niepelnosprawnoscia intelektualna w stopniu lekkim
4.2.4 Doswiadczenia seksualne osób badanych
Wnioski z przeprowadzonych badan
Bibliografia.
Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim jest tematem, który wciąż jest w dużej mierze ignorowany, mimo że dotyczy wielu osób w różnych etapach życia. W poniższych zaleceniach przedstawiono wskazówki dotyczące omawianych w pracy kwestii, takich jak definicje niepełnosprawności intelektualnej, specyfika seksualności tych osób, potrzeby seksualne oraz analiza wyników badań własnych, które mogą pomóc w lepszym zrozumieniu tego zagadnienia i jego znaczenia w praktyce.
1. Niepełnosprawność intelektualna – teoretyczne podstawy
W rozdziale pierwszym warto omówić pojęcie upośledzenia umysłowego oraz jego różne definicje, które ewoluowały na przestrzeni lat. Zrozumienie etiologii i fenomenologii upośledzenia umysłowego oraz wpływu na społeczne funkcjonowanie osób z tym zaburzeniem jest kluczowe dla dalszego zrozumienia seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warto również omówić specyficzne cechy upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim, co pomoże w lepszym zrozumieniu indywidualnych potrzeb tej grupy.
2. Seksualność osób z upośledzeniem umysłowym
W rozdziale drugim warto omówić pojęcie seksualności, uwzględniając różnorodne definicje i perspektywy, które pomagają zrozumieć potrzeby seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Należy zwrócić szczególną uwagę na stereotypy myślenia o seksualizmie osób z upośledzeniem umysłowym i wprowadzić rozważania na temat sposobów ich integracji w społeczeństwie w kontekście życia seksualnego. Warto także omówić specyficzne potrzeby seksualne tej grupy i sposoby zaspokajania tych potrzeb, szczególnie w kontekście braku edukacji seksualnej wśród osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi.
3. Metodologia badań własnych
W rozdziale trzecim warto szczegółowo omówić przedmiot i cele przeprowadzonych badań, które mogą pomóc w lepszym zrozumieniu seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Określenie problemów badawczych i hipotez roboczych jest kluczowe dla uzyskania wiarygodnych wyników. Dobór odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych oraz zaplanowanie organizacji i przebiegu badań pomoże uzyskać pełny obraz omawianych zagadnień.
4. Analiza wyników badań własnych
W rozdziale czwartym warto omówić wyniki badań dotyczące seksualności osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Istotne jest, aby uwzględnić sposoby, w jakie osoby z upośledzeniem umysłowym zgłaszają swoje potrzeby seksualne oraz formy zaspokajania tych potrzeb. Warto również skupić się na pojęciu miłości i tego, jak jest ono rozumiane przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną, oraz na ich doświadczeniach seksualnych, które mogą znacząco wpłynąć na ich poczucie wartości i identyfikację w społeczeństwie.
5. Wnioski z przeprowadzonych badań
Na podstawie wyników badań warto opracować wnioski, które będą miały praktyczne znaczenie w kontekście wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie ich seksualności. Wnioski mogą dotyczyć m.in. potrzeby edukacji seksualnej, zmiany w postrzeganiu seksualności osób z upośledzeniem umysłowym oraz zalecenia dotyczące wsparcia w zakresie zaspokajania potrzeb seksualnych tej grupy.