Wpływ metod aktywizujących na rozwój dziecka

3 marca 2019 0 Przez administrator


Wstęp………..2

Rozdział I
Zmiany rozwoje w okresie wczesnoszkolnym

1.1. Rozwój – definicja pojęcie………..5
1.2. Czynniki rozwoju w okresie wczesnoszkolnym………..6
1.3. Charakterystyka procesów poznawczych………..12
1.4. Wnioski………..22

Rozdział II
Metody aktywizujące charakterystyka ogólna

2.1. Metody aktywizujące – definicja………..24
2.2. Podział metod aktywizujących………..24
2.3. Cele stosowania metod aktywizujących………..28
2.4. Główne zalety metod aktywizujących………..29
2.5. Wpływ metod aktywizujących w przyszłej edukacji……….. 30
2.6. Wnioski………..30

Rozdział III
Znaczenie metod aktywizujących w edukacji wczesnoszkolnej – wybrane przykładny

3.1. Metody Dobrego Startu Mary Bogdanowicz………..32
3.2. Drama……….. 37
3.3. Burza mózgów………..41
3.4. Metoda projektów………..42
3.5. Gry dydaktyczne………..46
3.6. Learing by doing………..48
3.7. Wnioski………..49

Zakończenie………..51
Bibliografia………..53
Załączniki………..55

Opis zawartości pracy:

Celem niniejszej pracy jest ukazanie zmian rozwojowych u dzieci w poszczególnych etapach rozwoju a także pokazanie jak nauczyciele szkolni i rodzice oddziałowują na rozwój swoich dzieci. W pracy zastosowano metodę badawcza dogmatyczną. Pisano ja w oparciu o pozycje literaturowe, poruszające powyższą tematykę. Praca składa się z trzech rozdziałów.

W pierwszym rozdziale opisano przede wszystkim zmiany rozwojowe u dzieci etapy ich rozwoju i jaki wpływ na rozwój dziecka ma środowisko w jakim to dziecko wzrasta. Jaki wpływ ma na dziecko zarówno rodzina jak i grupa rówieśnicza na każdym etapie życia.

Drugi rozdział poświęcony został metodom aktywizującym, które mają istotne znaczenie w procesie wyrównywania deficytów rozwojowych poprzez pracę nauczyciela i rodziców, pod warunkiem ze deficyty te są zauważalne na poszczególnych etapach rozwojowych. Niewyrównanie tych braków ma niesamowity wpływ na dalsze życie człowieka, mogą powodować że przez braki te dziecko będzie miało problemy z pisaniem, szybkim liczeniem a to w przyszłości może doprowadzić do trudności w dalszej nauce.

Rozdział trzeci omawia różne rodzaje metod aktywizujących wykorzystywane przez współczesną szkołę i nauczycieli. Lekcje we współczesnej szkole są bardziej aktywne zmuszają dzieci do nauki przez zabawę co sprawia że lekcje dla dzieci są atrakcyjne, chętniej chodzą do szkoły nie ma problemów z aklimatyzacją do nowych warunków. Dzieci nie odczuwają dużej zmiany w dotychczasowym życiu jeżeli nauczyciel pracuje z nimi w sposób aktywny. Nauka jest przyjemna i zabawna, a wiadomym jest że w pierwszych latach nauki dzieci dalej odczuwają dużą potrzebę zabawy. W pracy przedstawiono także kilka przykładowych scenariuszy lekcyjnych w oparciu o opisane metody aktywizujące. Scenariusze te mają pokazać że nauka we wczesnym wieku szkolnym może być zabawą dla dzieci pobudzać je do kreatywnego myślenia.