Wykorzystanie analizy SWOT do oceny rozwoju wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w Polsce

3 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp……..5

Rozdział I
Handel detaliczny – podstawowe pojęcia

1.1. Pojęcie i cechy handlu detalicznego ……..6
1.2. Funkcje handlu detalicznego…….. 10
1.3. Struktura sieci detalicznej…….. 14


Rozdział II
Analiza SWOT

2.1. Charakterystyka organizacji…….. 18
2.2. Identyfikacja i opis czynników analizy SWOT: mocne i słabe strony, szanse, zagrożenia…….. 19


Rozdział III
Skala ekspansji międzynarodowych korporacji handlowych w Polsce

3.1. Rozwój wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w Polsce ……..28
3.2. Międzynarodowe korporacje handlu detalicznego w Polsce ……..30
3.3. Struktura międzynarodowych korporacji handlowych według formy dystrybucji…….. 33
3.4. Struktura międzynarodowych korporacji handlowych według przychodów ze sprzedaży ……..35
3.5. Lokalizacja międzynarodowych korporacji handlu detalicznego w Polsce według województw ……..38


Rozdział IV
Siła rynkowa międzynarodowych sieci sklepów wielkopowierzchniowych

4.1. Czynniki zwiększające siłę rynkową międzynarodowych sieci handlowych w Polsce ……..42
4.2. Polityka niskich cen…….. 43
4.3. Tworzenie i rozwój własnych marek handlowych ……..44
4.4. Lokalizacja sklepów wielkopowierzchniowych w centrach handlowych najnowszej generacji…….. 47
4.5. Preferowane miejsca dokonywania zakupów ……..48
4.6. Integracja polskich sklepów handlu detalicznego jako warunek sprostania konkurencji z międzynarodowymi korporacjami handlowymi ……..51


Rozdział V
Rozwój wielkopowierzchniowych obiektów handlowych na przykładzie analizy

5.1 Analiza SWOT – Rozwój wielkopowierzchniowych obiektów handlowych……… 54


Zakończenie…….. 65
Bibliografia ……..67
Spis tabel ……..70
Spis rysunków…….. 72
Spis wykresów…….. 73

Opis zawartości pracy:

Pierwszy rozdział o charakterze teoretycznym poświęcony jest znaczeniu handlu i tworzy tło do rozważań znajdujących się w pozostałych częściach pracy.
W celu poznania istoty handlu jako szerzej zrozumianego pojęcia, funkcję handlu detalicznego oraz strukturę siły detalicznej.
Dokonano przeglądu głównych koncepcji teoretycznych w tym zakresie.

W rozdziale drugim przedstawiono analizę strategiczną SWOT.
Jej główne założenia oraz opis czynników wpływających na przeprowadzenie analizy:
mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia.
Szczegółowo poświęcony został ten rozdział analizie SWOT,
na jakie czynniki się dzieli oraz na co należy zwrócić szczególną uwagę przedstawiając opis danej firmy.

Skala ekspansji międzynarodowych korporacji handlowych w Polsce został omówiony w trzecim rozdziale.
W tej części zaprezentowano rozwój obiektów wielkopowierzchniowych w Polsce, jaki był ich początek rozwoju oraz jakie zmiany ilościowe miały
miejsce w ciągu ostatnich lat. Przedstawiono również jak przychód ze sprzedaży
wpływa na strukturę międzynarodowych sieci handlowych oraz lokalizację sieci handlowych w Polsce w poszczególnych województwach.

Czwarty rozdział został poświęcony sile rynkowej międzynarodowych sieci sklepów wielkopowierzchniowych w sektorze handlu detalicznego.
W dalszej części tego rozdziału omówiono strategię zagranicznych sieci handlowych na polskim rynku, politykę niskich cen oraz tworzenie i
rozwój własnych marek handlowych. W końcowej części rozdziału zaprezentowano lokalizację sklepów wielkopowierzchniowych w centrach handlowych
najnowszej generacji, jakie miejsca są preferowane przy dokonywaniu zakupów przez Polaków oraz opisano integrację polskich
sklepów handlu detalicznego jako sprostanie konkurencji z międzynarodowymi korporacjami handlowymi.

Piąty rozdział dotyczy analizy strategicznej rozwoju wielkopowierzchniowych obiektów handlowych w Polsce, gdzie opisano przy pomocy analizy SWOT jej mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia. W pracy wykorzystano szeroką literaturę pochodzącą głównie z dostępnych pozycji książkowych i czasopism o tematyce handlu. Bazę źródłową niniejszej pracy stanowiły polska i zagraniczna literatura przedmiotu, czasopisma, zeszyty naukowe oraz Internet. Dane zostały przedstawione na podstawie Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), Banku Danych Lokalnych – GUS, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) oraz z Centrum Badań Opinii Społecznej (CBOS).