Znaczenie AAC w pracy pedagogicznej z dziećmi dotkniętymi mózgowym porażeniem dziecięcym

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp………5

Rozdział I
Problematyka mózgowego porażenia dziecięcego w świetle literatury

1.1 Definicja mózgowego porażenia dziecięcego……… 7
1.2. Źródła powstawania mózgowego porażenia dziecięcego………9
1.3. Charakterystyczne symptomy, postacie oraz rodzaje mózgowego porażenia dziecięcego………10
1.4. Zaburzenia rozwoju dziecka dotkniętego mózgowym porażeniem dziecięcym………16


Rozdział II
Komunikacja alternatywna i wspomagająca

2.1. Typy, cele oraz warunki prawidłowej komunikacji………20
2.2. Geneza i pojecie komunikacji alternatywnej oraz wspomagającej (AAC)………22
2.3. Rozwój AAC w Polsce………25
2.4. Cechy charakteryzujące osoby korzystające z AAC………26
2.5. Strategie, techniki, etapy procedur oceny wykorzystywane w AAC………28
2.4. Charakterystyka, znaczenie i możliwości wykorzystania w pracy pedagogicznej wybranych metod AAC………31
2.4.1. Język migowy ………31
2.4.2 Piktogramy………33
2.4.3. Picture Communication Symbols………36
2.4.4. System komunikacji Blissa………36
2.4.5. Symbole Widgit………39
2.4.6. Fonogesty………39
2.4.7. Makaton………41
2.5. Zastosowanie ACC w pracy pedagogicznej z dziećmi dotkniętymi mózgowym porażeniem dziecięcym………43


Rozdział III
Metodologia badań

3.1. Cel i przedmiot badań………47
3.2. Problemy badawcze………48
3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze………49
3.4. Organizacja oraz przebieg badań………52


Rozdział IV
Prezentacja i analiza zebranego materiału badawczego

4.1. Studium indywidualnego przypadku – opis………55
4.2. Systemy komunikacji alternatywnej i wspomagającej stosowane w pracy pedagogicznej z dziećmi z mpd i uwarunkowania doboru odpowiedniego systemu ………69
4.4. Trudności w posługiwaniu się systemami komunikacji alternatywnej i wspomagającej napotykane przez dzieci z mpd ………70
4.5. Wpływ komunikacji alternatywnej i wspomagającej na uspołecznienie dzieci cierpiących na mózgowe porażenie dziecięce i usprawnienie pracy z nimi………71


Podsumowanie i wnioski ………73
Bibliografia………76
Spis tabel………84
Spis rysunków………85
Załączniki………86