Funkcjonowanie rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym umysłowo(na przykładzie rodziny oraz Zespołu Szkół Specjalnych )

3 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp……..6

Rozdział I
Charakterystyka niepełnosprawności umysłowej w świetle literatury podmiotu

1.1. Ujęcie niepełnosprawności umysłowej……..8
1.2. Rysy historyczne opieki oraz wychowania osób z niepełnosprawnością umysłową……..10
1.3. Początki badań nad upośledzeniem umysłowym……..14
1.4. Etiologia upośledzenia umysłowego……..23
1.5. Rodzaje, charakterystyka i kryteria upośledzeń umysłowych……..25

Rozdział II
Edukacja szkolna dzieci z niepełnosprawnością umysłową

2.1. Wizerunek dziecko z niepełnosprawnością umysłową……..31
2.2. Organizowanie kształcenia specjalnego……..34 2.3. Współpraca placówki z domem uczniów……..42
2.4. Metody i rodzaje prac rewalidacyjnych z dzieckiem z niepełnosprawnością umysłową……..45

Rozdział III
Sytuacja rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością umysłową

3.1. Rodzina środowisko wychowawcze……..53
3.2. Typowych postawy rodziców wobec dziecka niepełnosprawnego umysłowo……..58
3.3 Postawy i sytuacja rodzeństwa w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym umysłowo……..63
3.4. Wsparcie społeczne, formy pomocy i rodzaje pomocy rodzinom z dzieckiem niepełnosprawnym……..66

Rozdział IV
Metodologiczne podstawy badań

4.1. Przedmiot i cele badań……..73
4.2. Problemy badawcze i hipotezy……..74
4.3. Zmienne i wskaźniki……..76
4.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze……..80
4.5. Teren badań i badana populacja……..86
4.6. Organizacja i przebieg badań……..109

Rozdział V
Funkcjonowanie rodzin posiadających dziecko niepełnosprawne umysłowo – analiza wyników badań

5.1. Prezentacja wyników badań……..111
5.2. Wnioski wypływające z badań……..146

Zakończenie……..149
Bibliografia
Załączniki

Opis zawartości pracy:

Praca skonstruowana jest z pięciu rozdziałów.

Rozdział pierwszy zawiera wyjaśnienia istotnych terminów – analizę genezy, diagnozowania i różnicowania niepełnosprawności umysłowej. Przedstawiony został także historyczne pochodzenie opieki oraz wychowania dzieci a takze młodzieży upośledzonej umysłowo oraz początkach badań upośledzeniem umysłowym.

W rozdziale drugim zawarte są problemy szkolnictwa specjalnego, metod pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo i ich rehabilitacji.

Rozdział trzeci opisuje różne sytuacje rodzinne z dzieckiem niepełnosprawnym umysłowo, postawy rodziców oraz postaw zdrowego rodzeństwa wobec zdrowych członków rodziny upośledzonego intelektualnie. Przedstawione zostały różne formy pomocy dla tych rodzin.

Rozdział czwarty założeń metodologicznych przyjętych dla pracy: sformułowanie problemów i hipotez badawczych, dobór metody i narzędzi badawczych. Rozdział czwarty ma charakter badawczy i analityczny.

W rozdziale piątym dokonano podsumowania materiału empirycznego i opracowane zostały najbardziej istotne wnioski całościowo końcowe. Wskazano na jakie problemy i istotne przezycia dotyczące wychowania dziecka były najdotkliwiej odczuwane przez rodzinę, z jakiej pomocy mogą korzystać. Problemy badania poparte zostały analizą danych uzyskanych dzięki przeprowadzonej ankiecie wśród rodziców. Analiza danych ma dać odpowiedź na pytanie pracy: czy, i jakie problemy w prawidłowym funkcjonowaniu ma rodzina, w której wychowuje się niepełnosprawne umysłowo dziecko?