Osiągnięcia szkolne młodszych uczniów a ich stosunek do współzawodnictwa

1 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp…………5

Rozdział I
Teoretyczne podstawy zjawiska rywalizacji

1.1. Neoliberalny kontekst rywalizacji…………6
1.2. Istota rywalizacji i jej geneza………… 11
1.3. Jasne i ciemne strony rywalizacji …………14
1.4. Rywalizacja w edukacji………… 17
1.5. Rywalizacja w kontekście osiągnięć szkolnych uczniów …………21


Rozdział II
Metodologiczne podstawy badań własnych

2.1. Przedmiot i cele badań………… 23
2.2. Problemy badawcze………… 24
2.3. Zmienna badana i jej wskaźniki………… 25
2.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze………… 27
2.5. Organizacja i przebieg badań …………29
2.6. Charakterystyka środowiska i badanej próby …………30


Rozdział III
Opinie uczniów i nauczycieli o rywalizacji w świetle badań własnych

3.1. Opinie uczniów o rywalizacji………… 39
3.1.1. Rozumienie pojęcia rywalizacji …………39
3.1.2. Zalety i wady rywalizacji …………41
3.1.3. Stosunek emocjonalny uczniów do rywalizacji …………44
3.1.4. Uczniowie o stosunku rodziców do ich udziału w rywalizacji …………50
3.2. Opinie nauczycieli klas początkowych na temat rywalizacji………… 52
3.2.1. Rozumienie istoty rywalizacji przez uczniów w przekonaniach badanych auczycieli………… 53
3.2.2. Pedagogiczna wartość rywalizacji w opinii badanych nauczycieli …………54
3.2.3. Emocjonalny stosunek do rywalizacji uczniów w opinii badanych nauczycieli………… 57
3.2.4. Opinia badanych nauczycieli na temat stosunku rodziców do rywalizacji ich dzieci…………59
3.3. Działania praktyczne w zakresie edukacji do rywalizacji w klasach początkowych …………60


Zakończenie. Wnioski i sugestie pedagogiczne…………. 69
Spis tabel i wykresów…………76
Bibliografia …………77
Aneksy …………79

Opis zawartości pracy:

Praca składa się – oprócz wstępu, zakończenia, bibliografii i aneksu – z trzech rozdziałów.

W pierwszym z nich omówiony został ogólny w kontekście neoliberalizmu oraz w edukacji, teoretyczny zarys zagadnienia rywalizacji.

Rozdział drugi zawiera treści metodologiczne, prezentujące ważniejsze pojęcia, definicje oraz określenie przedmiotu i celu badań, problemów, zmiennych i ich wskaźników oraz metod, technik i narzędzi badawczych. Dokonano tu także charakterystyki organizacji
i przebiegu badań własnych, jak i środowiska i badanej próby.

W rozdziale trzecim mieści się analiza wyników badań własnych oraz praktyczne ujęcie zagadnienia edukacji do rywalizacji na szczeblu klas początkowych. Są to przykładowe scenariusze ukazujące możliwości ich zastosowania w procesie edukacji uczniów do współzawodnictwa i rywalizacji.
W zakończeniu zawarto wnioski oraz sugestie pedagogiczne. Praca obejmuje również spis tabel i wykresów, bibliografię i aneksy.