Postrzeganie nauczyciela przez uczniów na różnych etapach edukacji

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp…………3

Rozdział I
Nauczyciel w świetle literatury przedmiotu

1. Rys historyczny zawodu nauczyciela…………5
2. Kompetencje zawodowe nauczyciela…………15
3. Funkcje i zadania nauczyciela…………19
4. Osobowość nauczyciela…………22
5. Autorytet nauczyciela…………25


Rozdział II
Metodologia badań własnych

1. Problemy i hipotezy badawcze…………29
2. Teren przeprowadzenia badań i opis grupy badawczej…………30


Rozdział III
Wyniki badań własnych

1. Problem 1. Czy uczniom poszczególnych etapów edukacji zależy na wysokim poziomie kształcenia oraz zdobywaniu wiedzy, czy jak najszybszym skończeniu szkoły bez zbędnego wysiłku?
2. Problem 2. Czy w dzisiejszych czasach nauczyciel to autorytet dla ucznia?
3. Problem 3. Czy uczniowie chętnie zawracają się do swoich nauczycieli o pomoc w problemach rodzinnych, koleżeńskich, szkolnych?
4. Problem 4. Czy w badanych typach szkół nauczyciele w sposób zrozumiały nauczają uczniów, czy zależy im tylko na szybkim zrealizowaniu programu i postawieniu ocen?
5. Problem 5. Czy nauczyciele traktują uczniów tak samo?


Podsumowanie i wnioski…………52
Bibliografia…………55
Ankieta…………57

Opis zawartości pracy

Niniejsza praca składa się z dwóch głównych rozdziałów.

Pierwszy dotyczy zarysu pracy nauczyciela, między innymi historii powstania zawodu, począwszy od czasów najdawniejszych.
Porusza także kwestie kompetencji zawodu nauczyciela, jego funkcji i zadań w procesie dydaktyczno –
wychowawczym, osobowości oraz autorytetu nauczyciela.

Drugi rozdział to metodologia oraz wyniki badań własnych przeprowadzonych w
szkole podstawowej, gimnazjum oraz liceum. Z każdej szkoły pod kierunkiem dyrektora placówki zostały wybrane po 2 klasy,
w których przeprowadzono ankietę. Łączna ilość badanych uczniów wynosiła 156 osób.
Wszystkie wyniki badań, z rozróżnieniem na poszczególnie zadane pytanie zostały przedstawione na wykresach oraz tabelach,
gdzie w łatwy sposób odczytać można statystyki przeprowadzonych badań.

Na końcu pracy znajdziecie Państwo podsumowanie oraz wnioski przedmiotowej pracy oraz szczegółową bibliografię użytą jako pomoc w napisaniu
pracy licencjackiej. Jest również możliwość zapoznania się z wzorem narzędzia badawczego – ankiety.