Behawioralne aspekty zakładania działalności gospodarczej

3 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp……….4

Rozdział 1
Klasyczne teorie ekonomiczne a podejście behawioralne

1.1. Historia i ramy teoretyczne behawioralnego podejścia w dziedzinie finansów przedsiębiorstw………. 7
1.2. Teoria użyteczności………. 8
1.3. Racjonalność a podejście behawioralne ……….13
1.4. Proces podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie………. 15


Rozdział 2
Ramy teoretyczne behawioralnego podejścia do finansów

2. Podstawy teoretyczne finansów behawioralnych ……….20
2.1.1. Teoria perspektywy………. 20
2.2. Skłonności behawioralne inwestorów ……….24
2.3. Neoklasyczne a behawioralne podejście do finansów przedsiębiorstw………. 27
2.4. Skłonności behawioralne zarządzających przedsiębiorstwem……….. 30
2.4.1. Predyspozycje do błędów ……….30
2.4.1.1. Nadmierny optymizm………. 30
2.4.1.2. Nadmierna pewność siebie………. 31
2.4.1.3. Efekt potwierdzenia ……….32
2.4.1.4. Błąd afirmacji………. 33
2.4.1.5. Błąd kontroli……….33
2.4.2. Heurystyki………. 33
2.4.2.1. Reprezentatywności ……….34
2.4.2.2. Dostępności ……….35
2.4.2.3. Zakotwiczenia………. 36
2.4.2.4. Afektu ……….36
2.4.3. Efekt prezentacji………. 37


Rozdział 3
Behawioralne aspekty budżetowania kapitału i zakładania działalności gospodarczej

3.1. Budżetowanie kapitału w ujęciu behawioralnym ……….39
3.1.1. Koszty utopione ……….40
3.1.2. Koszt utraconych możliwości………. 41
3.1.3. Księgowanie mentalne ……….42
3.2. Strategie wyjścia w ujęciu ekonomii behawioralnej………. 43
3.3. Budżetowanie kapitału przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej………. 46
3.4. Podjęcie decyzji o założeniu przedsiębiorstwa………. 48
3.5. Zarys przedsiębiorczości w Polsce ……….50


Rozdział 4
Badania empiryczne nadmiernej pewności siebie i zbytniego optymizmu przedsiębiorców

4.1. Wstęp do badania ……….53
4.2. Charakterystyka badanej grupy ……….53
4.2.1. Płeć ……….53
4.2.2. Wiek przedsiębiorców………. 54
4.2.3. Dział gospodarki ……….54
4.2.4. Wielkość przedsiębiorstwa ……….55
4.2.5. Wykształcenie i jego kierunek………. 56
4.3. Badania empiryczne……….57
4.3.1. Zbytnia pewność siebie………. 57
4.3.1.1. Znajomość branży ……….58
4.3.1.2. Posiadane kompetencje ……….59
4.3.1.3. Przedsiębiorstwo na tle konkurencji………. 60
4.3.1.4. Składowe sukcesu ……….60
4.3.2. Nadmierny optymizm………. 61


Zakończenie………. 65
Literatura ……….68
Spis raportów………. 70
Spis tabel ……….71
Spis rysunków ……….71


Opis zawartości pracy

Ideą pracy było zbadanie,dlaczego osoby decydują się na otwarcie firmy oraz jak wygląda ich proces decyzyjny,
jakie popełniają błędy i jak ich oczekiwania mierzą się z rzeczywistością. Wszystko to jest badane w
kontekście finansów przedsiębiorstw z wykorzystaniem osiągnięć nauki finansów behawioralnych.
Praca opisuje ich zależności i wynikające z nich skutki dla prowadzenia działalności gospodarczej.
W tej pracy ukazano wpływ interdyscyplinarnych składowych na proces decyzyjny prowadzący do rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Skupiono się głównie na skrzywieniach poznawczych zarządzających podmiotem w kierunku pewności siebie i zbytniego optymizmu.

Opisano wagę aspektów behawioralnych zarówno podczas procesu planowania i budżetowania przedsiębiorstwa, jak i inwestowania, zarządzania oraz zamykania firmy.
Behawioralne finanse przedsiębiorstw poprzez swój kompleksowy, interdyscyplinarny charakter i swoją empiryczność są dziedziną nauki finansów,
która coraz bardziej zyskuje na uznaniu.
Jest użyteczna i innowacyjna. Pomimo, że jest relatywnie młodą gałęzią nauki finansów jest wpływowym narzędziem
badawczym aktualnej sceny rynkowej oraz nauki finansów przedsiębiorstw.