Charakterystyka i możliwość diagnozy postawy ciała dzieci i młodzieży w wieku 11- 20 lat

5 marca 2019 Wyłączono Przez administrator

Wprowadzenie………. 4

Rozdział 1
Pojęcie postawy ciała i jej uwarunkowania

1.1. Postawa prawidłowa………. 7
1.2. Postawa wadliwa………. 12
1.3. Rola środowiska domowego i szkolnego w kształtowaniu prawidłowej postawy ciała ……….14


Rozdział 2
Podział wad postawy

2.1. Wady postawy wrodzone ……….18
2.2. Wady postawy nabyte………. 20


Rozdział 3
Charakterystyka najczęściej występujących wad postawy u dzieci i młodzieży w wieku 11- 20 lat

3.1. Wady postawy kręgosłupa ……….26
3.1.1. Plecy okrągłe………. 27
3.1.2. Plecy płaskie………. 30
3.1.3. Skolioza ……….31
3.2. Wady klatki piersiowej………. 33
3.2.1 Klatka piersiowa lejkowata ……….33
3.2.2. Klatka piersiowa kurza………. 35
3.3. Płaskostopie………. 37


Rozdział 4
Możliwości diagnozy wad postawy ciała u młodzieży

4.1. Wzrokowa ocena sylwetki ……….41
4.2. Metody oceny przy użyciu aparatury pomiarowo-rejestrującej ……….46
4.3. Metody oparte na symetrii ciała ……….48


Rozdział 5
Zmiany postawy ciała u dzieci i młodzieży w wieku 11-20 lat

5.1. Dojrzewanie płciowe a okres krytyczny dla wad postawy u dzieci i młodzieży………. 51
5.2. Wpływ higieny kręgosłupa w dzieciństwie na sprawną starość ……….54
5.3. Wpływ gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej na postawę………. 57


Zakończenie ……….61
Bibliografia………. 63
Wykaz tabel i rysunków………. 65