Nieśmiałość dzieci w młodszym wieku szkolnym

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp………..5

Rozdział I
Problematyka nieśmiałości w literaturze przedmiotu………..7

1. Charakterystyka rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym………..8
2. Pojęcie nieśmiałości………..9
3. Nieśmiałość na tle dotychczasowych badań………..11
4. Nieśmiałość a zakłopotanie………..13
5. Przyczyny nieśmiałości………..14
6. Walka z nieśmiałością i sposoby jej przezwyciężania………..19


Rozdział II
Funkcjonowanie osób nieśmiałych………..24

1. Aktywność i życie nieśmiałych………..25
1.1. Samoocena osób nieśmiałych………..30
1.2. Relacje społeczne osób nieśmiałych………..31
2. Dziecko nieśmiałe w sytuacji szkolnej………..34
3. Pomoc pedagogiczna dziecku nieśmiałemu………..37


Rozdział III
Założenia metodologiczne badań własnych………..40

1. Przedmiot i cel badań………..44
2. Problemy badawcze………..45
3. Hipotezy………..47
4. Zmienne i wskaźniki………..48
5. Metody, techniki i narzędzia badawcze………..50
6. Charakterystyka terenu badań i badanej grupy………..59
7. Organizacja i przebieg badań………..59


Rozdział IV
Funkcjonowanie dziecka nieśmiałego w klasie- prezentacja wyników badań własnych………..61

1. Funkcjonowanie dziecka nieśmiałego w środowisku szkolnym – analiza indywidualnych przypadków………..63
2. Zachowania dzieci nieśmiałych na zajęciach ………..82
3. Osiągnięcia w nauce dziecka nieśmiałego………..85
4. Dziecko nieśmiałe wśród rówieśników………..88
5. Przyczyny nieśmiałości u dzieci………..90
6. Identyfikowanie przez rodziców nieśmiałości u swoich dzieci………..91
7. Pomoc nauczycieli dzieciom nieśmiałym………..92


Podsumowanie i wnioski………..93
Zakończenie………..94
Bibliografia………..96
Aneks………..100
Spis rycin………..109

Opis zawartości pracy:

Praca składa się z czterech rozdziałów.


W rozdziale pierwszym
Problematyka nieśmiałości w literaturze przedmiotu opisano rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym, przedstawiono definicję zjawiska nieśmiałości, zaprezentowano jak ten termin funkcjonuje w świetle wyników innych badań, na tle kategorii zakłopotania oraz przedstawiono przyczyny tego zjawiska oraz to. jak mu zaradzić.


Rozdział drugi
Funkcjonowanie osób nieśmiałych poświęcony jest funkcjonowaniu tych dzieci w szkole.


Rozdział trzeci
zawiera założenia metodologiczne badań, czyli: cel i przedmiot badań, problemy, hipotezy i zmienne oraz charakterystykę i organizację badań.


Rozdział czwarty,
ostatni, zawiera analizę wyników badań własnych wraz z podsumowaniem i wyciągnięciem wniosków. Pracę zamyka zakończenie, bibliografia i aneks.