Sytuacje generujące stres wśród uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz sposoby przeciwdziałania temu zjawisku (na przykładzie uczniów klas I-III szkoły podstawowej)

1 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp………..4

Rozdział 1
Stres w literaturze – podstawy teoretyczne

1.1. Problematyka stresu: definicje pojęcia, klasyfikacje ………..6
1.2. Oznaki stresu i jego przejawy……….. 14
1.3. Psychologiczno-pedagogiczne metody walki ze stresem ………..15


Rozdział 2
Problem stresu w placówce szkolnej

2.1. Przyczyny występowania stresu wśród uczniów młodszych klas szkolnych……….. 20
2.2. Specyfika zachowań uczniów generowanych przez sytuacje stresogenne ………..24
2.3. Przeciwdziałanie i walka z występowaniem stresu wśród uczniów w młodszym wieku szkolnym ………..25


Rozdział 3
Metodologia badań własnych

3.1. Przedmiot i cel badań ………..31
3.2. Problemy i hipotezy badawcze ………..33
3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze ………..36
3.4. Teren, zakres, organizacja badań oraz charakterystyka grupy badanej ………..40


Rozdział 4
Rola szkoły w zapobieganiu występowania stresu wśród uczniów w wieku wczesnoszkolnym

4.1. Czynniki i sytuacje występowania stresu u dzieci w wieku wczesnoszkolnym……….. 43
4.2. Sposoby radzenia sobie ze stresem, które wykorzystują uczniowie……….. 52
4.3. Działania i formy pracy w zapobieganiu występowania stresu u uczniów……….. 54
4.2.1. Działania nauczyciela ………..57
4.2.2. Działania psychologa i pedagoga szkolnego……….. 59


Wnioski i zakończenie ………..64
Bibliografia ………..66
Wykaz tabel i rysunków……….. 69
Aneks……….. 71