Świadomość seksualna dzieci i młodzieży w oparciu o relacje z rodzicami

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Streszczenie………..2

Wstęp ………..7

Rozdział I
Problem badawczy w świetle literatury

1.1. O dyskusjach z dziećmi o seksie i pomocnej ku temu literaturze……….. 9
1.1.1. Rozmowy o narodzinach i tajemnicy poczęcia ………..9
1.1.2. O znaczeniu słów „Płeć i Seks”……….. 14
1.2. Różnice w budowie narządów płciowych, czyli jak dziewczynka staje się kobietą, a chłopczyk mężczyzną ………..17
1.2.1. Jak to się dzieje, że rośniemy……….. 17
1.2.2. Męskie i żeńskie narządy płciowe……….. 21
1.2.3. Dojrzewanie, jako wielka zmiana w życiu nastolatka……….. 23
1.3. Dojrzewanie dziewcząt ………..23
1.3.1. Podobieństwa i różnice występujące u dziewcząt i chłopców ………..24
1.3.2. Początek działania hormonów ………..25
1.3.3. Pierwsze zmiany i oznaki dojrzałości……….. 25
1.4. Dojrzewanie chłopców ………..27
1.4.1. Nie zapominajmy o hormonach……….. 27
1.4.2. Zewnętrzne oznaki dojrzewania płciowego……….. 28
1.4.3. Pozostałe cechy mające wpływ na zmianę wyglądu……….. 29
1.5. Świadomość seksualna dzieci i młodzieży w oparciu o dotychczasowe badania……….. 30
1.5.1. Czynności sprawdzające jako dowód na niedostateczną wiedzę dzieci i młodzieży na temat własnego ciała i seksualności ………..30
1.5.2. Mity krążące wokół edukacji seksualnej ………..33
1.5.3. Rodzicu miej odwagę rozmawiać o Tych sprawach nawet już z czterolatkiem ………..37


Rozdział II
Metodologiczne podstawy badań

2.1. Przedmiot i cele badań ………..40
2.2. Problemy i hipotezy badawcze……….. 43
2.3. Zmienne i wskaźniki badań ………..45
2.4. Metody badań ………..50
2.5. Charakterystyka badanego środowiska. Organizacja badań ………..52


Rozdział III
Empiryczna analiza wyników badań.

3.1. Wiek, w którym dzieci zaczynają wyraźnie dostrzegać różnice w budowie swojego ciała i ciała płci przeciwnej ………..54
3.2. Stawianie rodzicom pytań związanych z intymnością przez dzieci ………..56
3.3. Częstotliwość kierowanych przez dzieci do rodziców pytań związanych z intymnością……….. 57
3.4. Zachowania rodziców na próby rozmów dotyczących seksualności podejmowanych przez dzieci……….. 60
3.5. Podejmowanie rozmów nastolatków ze starszym rodzeństwem lub starszymi kolegami i koleżankami na tematy seksu……….. 62
3.6. Opinia nastolatków, czy uzyskana wiedza od starszego rodzeństwa, kolegów i koleżanek była dla nich wystarczająca……….. 63
3.7. Poszukiwania młodzieży informacji o seksie „na własną rękę”……….. 66
3.8. Źródła, w których młodzież poszukiwała informacji o seksie ………..67
3.9. Wiedza dziewcząt i chłopców na temat podstawowych pojęć związanych z seksem
3.10.1. Świadomość młodzieży na temat własnego ciała ………..72
3.10.2. Wiedza młodzieży dotycząca higieny intymnej……….. 75
3.10.3. Troska o higienę intymną w rozumowaniu nastolatków……….. 76
3.10.4. Antykoncepcja w świadomości dziewcząt i chłopców……….. 77
3.10.5. Wiedza młodzieży na temat metod antykoncepcji ………..78
3.10.6. Stosowanie środków antykoncepcyjnych przez młodzież ………..80
3.10.7. Wiedza młodzieży na temat chorób przenoszonych drogą płciową ………..81
3.10.8. Częstotliwość rozmów rodziców z dziećmi dotyczących seksu i intymności ………..84
3.10.9. Zasób przekazanej dzieciom wiedzy ze strony rodziców w kwestii seksualności i fizyczności……….. 85
3.11.1. Poziom wiedzy rodziców w sprawach dotyczących seksu i intymności ………..89
3.11.2. Świadomość rodziców, kiedy najlepiej rozpocząć rozmowę z dzieckiem o seksie i sprawach intymnych ………..91
3.11.3. Wiedza rodziców, jak należy rozmawiać z dzieckiem o seksie……….. 93
3.11.4. Nastawienie rodziców do spraw związanych z seksualnością ………..94
3.11.5. Wpływ postawy rodzicielskiej na świadomość seksualną dziecka……….. 95
3.11.6. Wpływ postawy rodzicielskiej na bezpieczeństwo dziecka……….. 98
3.11.7. Opinia młodzieży, czy rodzice powinni rozmawiać z dziećmi na tematy intymne……….. 102
3.11.8. Opinia młodzieży na temat postawy rodziców wobec seksu i spraw intymnych w naszym kraju……….. 105


Podsumowanie ………..110
Wnioski i postulaty badawcze ………..112
Bibliografia………..114
Strony internetowe……….. 115
Wykaz Rysunków ………..116
Wykaz Tabel ………..117
Wykaz Wykresów ………..118
Aneks……….. 120

Opis zawartości pracy:

Rozdział pierwszy ujmuje problem mojej pracy w oparciu o literaturę.
Autor zawarł w nim m.in. informacje, jak twórczość zapatruje się na uświadamianie dzieci i młodzieży w sprawach seksu,
jak z punktu widzenia literatury przedstawione są różnice płci, dojrzewanie i jego oznaki oraz znaczenie słów „Płeć i Seks”.
Następnie autor przeszedł do wyjaśnienia jak świadomość seksualna dzieci i młodzieży, przedstawia się w dotychczasowych badaniach, jakie mity krążą wokół edukacji
seksualnej, a także wyjaśnił, dlaczego warto rozmawiać już z czterolatkiem o sprawach dotyczących intymności.

Z kolei rozdział drugi ujmuje problem w kontekście metodologicznym.
Przedstawiono w nim niezbędne warunki, jakie należy zachować, w celu przeprowadzenia badań,
wyjaśniając jednocześnie ich znaczenie. Należą do nich: przedmiot i cele badań, problemy i hipotezy badawcze, zmienne i wskaźniki badań,
metody badań oraz charakterystyka badanego środowiska, łącznie z organizacją badań. Odnosząc się do powyższego, sformułowano odpowiedni
przedmiot, cele, problemy i hipotezy, zmienne i wskaźniki, metody oraz charakterystykę do problematyki, którą postanowiono przeanalizować.

Natomiast rozdział trzeci przedstawia analizę przeprowadzonych badań, ponadto zawiera interpretację poszczególnych zmiennych z ujęciem wykresów, zawierających poszczególne wyniki.
Niniejsza praca stanowi formę swoistego eksperymentu, w celu ustalenia, czy dzieci i młodzież są dobrze uświadomione w sprawach seksu i fizyczności, czy rodzice
chętnie podejmują takie dyskusje z dziećmi oraz czy postawa rodziców do tematów seksu i intymności stanowi problem w Polsce.