Projekt zbiornika CNG do samochodu osobowego

4 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp

Rozdział 1
Gaz płynny jako paliwo silnikowe

1.1 Wiadomości wstępne
1.2 Zasada działania spalinowego silnika zasilanego paliwem gazowym


Rozdział 2
Samochodowe instalacje LPG

2.1 Samochodowe systemy dwupaliwowe
2.2 Generacje instalacji LPG
2.2.1 Instalacja I generacji
2.2.2 Instalacja II generacji
2.2.3 Instalacja III i IV generacji
2.2.4 Instalacja V generacji


Rozdział 3
Składowe elementy układów zasilania LPG

3.1 Zbiornik i wielozawór
3.2 Elektrozawór benzynowy
3.3 Elektrozawór gazowy
3.4 Reduktor
3.5 Przełącznik
3.6 Mieszalnik (mikser)
3.7 Emulator
3.8 Attuator
3.9 Komputer sterujący
3.10 Klapa przeciwwybuchowa
3.11 Wtryskiwacze
3.12 Pozostałe elementy instalacji gazowej


Rozdział 4
Zastosowanie CNG do napędu pojazdów

4.1 Ekologiczne aspekty użytkowania CNG
4.2 Wady i zalety stosowania CNG jako paliwa alternatywnego


Rozdział 5
Porównanie alternatywnych paliw (LPG i CNG)

5.1 Porównanie instalacji LPG i CNG w praktyce na przykładzie samochodu BMW E46
6. Przyszłość gazu CNG
6.1 CNG na świecie
6.2 CNG w Polsce


Rozdział 7
Projekt butli CNG do samochodu osobowego

7.1 Założenia projektowe
7.2 Informacje dotyczące projektowanych butli CNG
7.3 Projekt butli walcowej
7.4 Projekt butli toroidalnej


Rozdział 8
Symulacja rozkładu naprężeń w środku zbiorników

8.1 Rozkład naprężeń w butli walcowej
8.1.1 Butla walcowa (aluminium 6061)
8.1.2 Butla walcowa (stal S235JR)
8.1.3 Butla walcowa (tytan Ti-6Al-4V)
8.2 Rozkład naprężeń w butli toroidalnej
8.2.1 Butla toroidalna (aluminium 6061)
8.2.2 Butla toroidalna (stal S235JR)
8.2.3 Butla toroidalna (tytan Ti-6Al-4V)


Podsumowanie
Bibliografia
Pozycje książkowe
Pozycje internetowe



W pierwszym rozdziale
zgromadzono podstawowe informacje o gazach płynnych stosowanych w zasilaniu silników samochodowych.
Następnie opisano samochodowe instalacje LPG. Zawarto w nim informację na temat instalacji dwupaliwowych oraz generacje instalacji LPG.


W trzecim rozdziale
zostały opisane składowe elementy układów zasilania LPG.


Czwarty rozdział
zawiera informacje o instalacjach CNG, zastosowanie gazu ziemnego do zasilania silników spalinowych, układy zasilania CNG, budowę instalacji, ekonomiczne i ekologiczne aspekty użytkowania instalacji. Zawiera również zbiór wad i zalet stosowania CNG jako paliwa alternatywnego.


W piątym rozdziale
dokonano porównania w praktyce instalacji CNG i LPG, dzięki informacjom udostępnionym przez firmę Czakram z Tarnowa, która zamontowała obydwie instalacje w samochodzie marki BMW E46.


Rozdział szósty
dotyczy obecnej sytuacji rynku CNG w Polsce i na świecie oraz jej rokowania w przyszłości.


Rozdział siódmy
przedstawia informacje dotyczące projektu butli CNG, toroidalnej oraz walcowej do samochodu osobowego, materiałów użytych do ich budowy oraz zaprojektowane zbiorniki w programie Autodesk Inventor Professional 2014.


W ósmym rozdziale
zaprezentowane zostały analizy w programie Autodesk Inventor Professional 2014. Rozdział ten ukazuje analizy dla dwóch rodzajów butli przedstawione dla trzech różnych materiałów.


Ostatni rozdział
to podsumowanie uzyskanych wyników oraz wniosków.