Wpływ zmian temperatury powietrza na bezpieczeństwo lotu samolotem pasażerskim

4 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp………..5

Rozdział 1
Znaczenie zmian temperatury powietrza w lotnictwie pasażerskim

1.1 Temperatura w atmosferze wzorcowej 7
1.2 Zjawiska atmosferyczne negatywnie wpływające na lot samolotu pasażerskiego w wyniku zmian temperatury powietrza 12
1.2.1 Oblodzenie ………..13
1.2.2 Burza śnieżna……….. 17
1.2.3 Mgła lodowa ………..19
1.3 Oddziaływanie zmian temperatury powietrza na konstrukcję i urządzenia samolotu pasażerskiego……….. 20
1.4 Wnioski……….. 25


Rozdział 2
Przykłady tragicznych skutków zmian temperatury powietrza w lotnictwie pasażerskim

2.1 Katastrofa lotu British European Airways nr 609 ………..26
2.2 Katastrofa lotu SAS 751 ………..31
2.3 Katastrofa lotu Amercian Eagle 4184……….. 35
2.4 Wnioski 39


Rozdział 3
Sposoby przeciwdziałania oblodzeniu na samolotach pasażerskich

3.1 Odladzanie statku powietrznego przed startem ………..40
3.1.1 Uwarunkowania prawne i zasady odladzania……….. 40
3.1.2 Płaszczyzny odlodzeniowe i przygotowanie płyty lotniska do odladzania……….. 43
3.1.3 Odladzanie i zabezpieczanie przeciwoblodzeniowe statków powietrznych na płycie lotniska……….. 46
3.2 Systemy odladzające oraz przeciwoblodzeniowe ………..50
3.2.1 Systemy zabezpieczające elementy konstrukcyjne przed oblodzeniem……….. 50
3.2.2 Systemy zabezpieczające kabiny oraz czujniki zewnętrzne przed oblodzeniem ………..52
3.2.3 Instalacje przeciwoblodzeniowe ………..53
3.3 Wnioski……….. 58


Zakończenie ………..59
Bibliografia……….. 61
Spis rysunków……….. 63
Spis tabel ………..64

Opis zawartości pracy:

Celem pracy jest natomiast ukazanie wpływu temperatury powietrza na zachowanie samolotu pasażerskiego w czasie lotu oraz sposobów eliminowania ich negatywnych skutków.
Praca licencjacka składa się z trzech rozdziałów.

W pierwszym rozdziale zawarte jest znaczenie temperatury powietrza
w lotnictwie pasażerskim. Skupiono się tu głównie na temperaturze w atmosferze wzorcowej, zjawiskach atmosferycznych, które negatywnie wpływają na lot oraz na wpływie urządzeń i konstrukcji statku pasażerskiego na zmiany temperatury powietrza.

W drugim rozdziale przedstawiono przykłady katastrof, które wydarzyły się
w następstwie niebezpiecznie niskich temperatur, przede wszystkim katastrofa lotu British European Airways nr 609, lotu SAS 751 a także American Eagle 4184.

W trzecim rozdziale ukazano sposoby przeciwdziałania oblodzenia na samolot pasażerski, a więc odladzanie samolotu przed startem oraz systemy odladzające
i przeciwoblodzeniowe.
Pracę licencjacką zakończono podsumowaniem, które obejmuje wyciągnięciem wniosków oraz ogólnymi przemyśleniami dotyczących wpływu zmian temperatury powietrza na bezpieczeństwo lotu samolotu pasażerskiego.