Znaczenie biblioterapii w rozwoju społeczno-emocjonalnym dziecka w wieku wczesnoszkolnym

2 marca 2019 0 Przez administrator


Wstęp……….3

Rozdział 1
Rozwój emocjonalno – społeczny

1.1 Charakterystyka rozwoju emocjonalnego………. 5
1.2 Charakterystyka rozwoju społecznego ……….8
1.3 Zagrożenia w rozwoju emocjonalno – społecznym………. 12
1.4 Rola czytelnictwa w rozwoju dzieci w wieku wczesnoszkolnym ……….15


Rozdział 2
Biblioterapia

2.1 Definicja, rodzaje i cele biblioterapii………. 19
2.2 Baśnioterapia ……….22
2.3 Bajkoterapia ……….25


Rozdział 3
Propozycje tekstów biblioterapeutycznych pomocnych w rozwiązywaniu problemów emocjonalno-społecznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym

3.1 Problemy rodzinne (zaburzone relacje z rodzicami, relacje z rodzeństwem, rozwód rodziców) ……….31
3.2 Problemy z nauką (niska samoocena)………. 34
3.3 Problem wykluczenia społecznego (niepełnosprawność) ……….35
3.4 Problem nieśmiałości ……….37
3.5 Problem dziecięcych lęków (lęk przed zasypianiem) ……….38
3.6 Problem agresywnego zachowania (umiejętność wyrażania emocji)………. 39


Zakończenie………. 41
Literatura przedmiotu ……….43
Literatura podmiotu ……….47

Opis zawartości pracy:

Celem pracy jest ukazanie znaczenia biblioterapii w stymulowaniu i rozwiązy-waniu problemów emocjonalno-społecznych dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Rozdział pierwszy poświęcono charakterystyce rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Opisane zostały w nim najważniejsze przemiany zachodzące u dzieci w młodszym wieku szkolnym w obrębie funkcjonowania emocjonalnego i społecznego. Zwrócono uwagę na dużą dynamikę występujących zmian. Przedstawiono najważniejsze zagrożenia mogące zaburzyć prawidłowy rozwój emocjonalno-społeczny i rolę czytelnictwa w ich korygowaniu.

W drugim rozdziale zdefiniowano pojęcie biblioterapii, przedstawiono jej główne cele, narzędzia i metody. Opisano wartości terapeutyczne baśni oraz bajek. Przed-stawiono baśnioterapię i bajkoterapię jako dwa, najczęściej stosowane w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym, rodzaje biblioterapii.

Rozdział trzeci stanowi przegląd propozycji tekstów, które można wykorzystać w pracy biblioterapeutycznej z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym mającym proble-my emocjonalno-społeczne. Są to utwory, które można stosować zarówno w zajęciach grupowych jak i indywidualnych.