Kategoria: Pedagogika

Prace z dziedziny Pedagogikaa . Tematy, spisy treści, plany prac. Prace magisterskie, prace licencjackie jako gotowe wzory i przykładowe prace naukowe.

Pozycja społeczna kobiety i jej poczucie szczęścia a pozycja w związku małżeńskim w świetle badań własnych.

Przez administrator

Wstęp……….. 3 Rozdział I. problematyka badawcza w literaturze przedmiotu. 1.1. Pojęcie szczęścia……….. ……….. 6 1.2. Cechy człowieka szczęśliwego ……….. ………..12 1.3. Stosunki społeczne a poczucie szczęścia ……….. 15 1.4. Małżeństwo a poczucie szczęścia ……….. 20 1.5. Pozycja społeczna kobiety……….. ……….. 25 Rozdział II. Obraz małżeństwa na przestrzeni lat. 2.1 Pojęcie związku małżeńskiego ……….. 30 2.2 Cele i funkcje małżeństwa ……….. 33 2.3 Małżeństwo i rodzina, ich rola oraz znaczenie w życiu społecznym ……….. 37 2.4 Pozycja społeczna a satysfakcja w małżeństwie………. 44 2.5 Czynniki warunkujące udane małżeństwo……….. 49 Rozdział III. Rola kobiety w społeczeństwie wczoraj i dziś 3.1 Wizerunek kobiety…

Wychowanie dla wielokulturowości jako wyzwanie współczesnej edukacji

Przez administrator

Wstęp. Rozdział 1 Badany problem w świetle literatury podmiotu. 1.1. Ustalenia terminologiczne: wielokulturowość, międzykulturowość………. 8 1.2. Wielokulturowość a edukacja ……….12 1.3. Kształcenie dla wielokulturowości………. 17 1.4. Mankamenty i walory wielokulturowości ……….21 1.5. Praktyka w edukacji wielokulturowej ……….23 Rozdział 2 Problemy metodologiczne podstawy badań 2.1. Cel i problematyka badań ……….28 2.2. Problemy badań ……….30 2.3. Metoda, technika, narzędzia badań ……….34 2.4. Charakterystyka grupy badanej ……….38 Rozdział 3 Analiza wyników badań własnych 3.1. Stosunek nauczycieli do dzieci różnych kultur ……….44 3.2. Stosunek uczniów do uczniów innych nacji ……….52 3.3. Przygotowanie nauczycieli do pracy w klasie wielokulturowej………. 56 3.4. Walory i mankamenty pracy…

Jakość życia dziecka nieśmiałego w klasie pierwszej

Przez administrator

Wstęp Rozdział I Uwarunkowania i przyczyny występowania zachowania nieśmiałego u dzieci 1.1. Pojęcie 'nieśmiałość’ 1.2. 'Nieśmiałość’ w świetle badań 1.3. Nieśmiałość a zakłopotanie 1.4. Przyczyny nieśmiałości 1.5. Funkcjonowanie osób nieśmiałych 1.6. Wpływ samooceny na zachowanie nieśmiałe 1.7. Walka z nieśmiałością i sposoby przezwyciężania jej 1.8. Relacje społeczne osób nieśmiałych 1.9. Nieśmiałość a edukacja Rozdział II Metodologia badań własnych 2.1. Przedmiot i cel badań 2.2. Problemy badawcze 2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 2.4. Organizacja i teren badań Rozdział III Jakość życia dziecka nieśmiałego w klasie pierwszej- w świetle badań własnych 3.1. Analiza indywidualnych przypadków dzieci: Filip Weronika Jakub Magdalena Adam…

Orientacje życiowe młodzieży niedostosowanej społecznie. Wyznaczniki społeczno-pedagogiczne

Przez administrator

Wstęp ………..5 Rozdział 1. Młodzież niedostosowana społecznie. Obraz i skala zjawiska………..7 1.1 Pojęcie niedostosowania społecznego w świetle literatury przedmiotu………..7 1.2 Przyczyny i uwarunkowania niedostosowania społecznego młodzieży………..15 1.3 Kształtowanie się systemu wartości młodzieży niedostosowanej społecznie………..17 1.4 Dezorganizacja rodziny a kreowanie orientacji życiowych młodzieży niedostosowanej społecznie………..22 Rozdział 2. Wizja dorosłego życia w planach życiowych młodzieży………..31 2.1 Analiza podstawowych pojęć : orientacje życiowe, aspiracje, potrzeby………..31 2.2 System wartości a funkcjonowanie człowieka………..40 2.3 Czynniki wpływające na kształtowanie się planów i celów życiowych………..44 2.4. Wzory partycypacji społecznej oraz modele wchodzenia w dorosłość………..49 2.5. Ukierunkowanie życiowe dorastającej młodzieży jako cel oddziaływań profilaktyczno-pomocowych………..56 2.5.1. Relacje wychowawcze :…

Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Przez administrator

Wstęp Rozdział I Niepełnosprawność intelektualna w świetle rozważań teoretycznych 1.1 Pojęcie upośledzenia umysłowego 1.2 Ewolucja myśli o upośledzeniu umysłowym 1.3 Etiologia i fenomenologia upośledzenia umysłowego 1.4 Społeczne funkcjonowanie osób z upośledzeniem umysłowym 1.5 Pojęcie upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim Rozdział II Seksualność osób z upośledzeniem umysłowym 2.1 Wyjaśnienie pojęcia seksualność 2.2 Seksualność osób z upośledzeniem umysłowym 2.3 Potrzeby seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną 2.4 Stereotyp myślenia o seksualiźmie osób z upośledzeniem umysłowym Rozdział III Metodologia badań własnych 3.1 Przedmiot i cele badań 3.2 Problemy badawcze i hipotezy robocze 3.3 Metody, techniki i narzędzia badawcze 3.4 Organizacja i przebieg badań Rozdział…

Gotowość umysłowa dzieci 6-letnich na wsi i w mieście

Przez administrator

Wstęp ……….6 Rozdział 1 Rozwój poznawczy dziecka 6-letniego w świetle literatury 1. Rozwój procesów poznawczych dziecka 6letniego………. 8 1.1. Mowa ……….9 1.2. Pamięć………. 12 1.3. Wyobraźnia………. 13 1.4. Myślenie ……….15 1.5. Spostrzeganie ……….18 1.6. Uwaga ……….19 2. Pojęcie dojrzałości szkolnej dziecka w aspekcie umysłowym………. 21 3. Przygotowanie dziecka 6-letniego do nauki czytania i pisania……… 25 3.1. Pojęcie gotowości do nauki czytania i pisania………….25 3.2. Psychologiczne warunki wyrabiania gotowości do czytania i pisania u dzieci 6-letnich………. 29 3.3. Nauka czytania i pisania w programie przygotowania do nauki czytania dla dzieci 6-letnich………. 31 4. Przygotowanie dziecka 6-letniego do nauki matematyki………. 32 4.1…

Sytuacja szkolna dzieci z syndromem FAS (alkoholowy zespół płodowy)

Przez administrator

Wstęp ……….3 Rozdział I Istota, przyczyny i objawy alkoholowego zespołu płodowego (FAS) 1.1. Pojęcie FAS. Kryteria diagnostyczne tego schorzenia. ……….6 1.2. Neuropsychologiczny profil dziecka z syndromem FAS ……….14 1.3. Ciąża a picie alkoholu w świetle badań empirycznych ……….23 Rozdział II Dziecko w szkole z zespołem FAS 2.1. Dziecko z FAS w kontekście szkoły ……….27 2.2. Główne założenia pracy z dziećmi z zespołem FAS……….36 2.3. Metody i formy pomocy dziecku z zespołem FAS ……….42 Rozdział III Założenia metodologiczne badań własnych. 3.1. Cel i przedmiot badań ……….52 3.2. Problemy badawcze ……….55 3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze ……….58 3.4. Organizacja i przebieg…

Znaczenie czasu wolnego w życiu ludzi starszych

Przez administrator

Wstęp ………. 4 Rozdział I Znaczenie aktywności w czasie wolnym w życiu ludzi starszych 1.1. Czas wolny oraz jego funkcje ……….6 1.2. Postawy życiowe osób starszych ………. 10 1.3. Sposoby spędzania czasu wolnego przez osoby starsze……….14 1.4. Czas wolny ludzi starszych ……….23 Rozdział II Metodologia badań własnych 2.1. Cel i przedmiot badań ………. 24 2.2. Problemy badawcze ………. 26 2.3. Metoda, technika i narzędzie badawcze ………. 28 2.4. Organizacja i teren badań ………. 31 2.5. Charakterystyka próby badawczej ………. 32 Rozdział III Formy spędzania czasu wolnego przez ludzi starszych w świetle badań własnych. 3.1. Czas wolny w dyspozycji osób starszych…

Ognisko opiekuńcze XYZ jako placówka kształtująca rozwój oraz zainteresowania dzieci

Przez administrator

Wstęp……….. 5 Rozdział I. Charakterystyka Ogniska Opiekuńczo -Wychowawczego XYZ 1.1 Miejsce, cel i czas powstania Ogniska Opiekuńczego XYZ……….. 7 1.2 Zasady finansowania placówki wsparcia dziennego……….. 8 1.3 Cel strategiczny funkcjonowania ogniska……….. 8 1.4 Współpraca z instytucjami……….. 9 1.5 Cele i zadania ogniska……….. 10 1.6 Wykształcenie pracującej w ognisku kadry wychowawców……….. 11 1.7 Zajęcia powtarzające się okresowo……….. 12 Rozdział II. Proces uczenia się dzieci w ognisku. 2.1 Stymulowanie rozwoju intelektualnego i twórczego dzieci……….. 14 2.2 Plan pracy Ogniska ……….. 16 Rozdział III. Rozwój i kształtowanie zainteresowań. 3.1 Analiza pojęcia zainteresowania……….. 18 3.2 Czynniki kształtujące rozwój zainteresowań……….. 18 Rozdział IV. Metodologia badań…

Weryfikacja przydatności do nauczania zintegrowanego w klasie drugiej podręcznika Nowa Błękitna Matematyka autorstwa L. Kłosowskiego I M. Sznajder

Przez administrator

Wstęp………… 3 Rozdział I Teoretyczne podstawy pracy. 1.1. Ogólne założenia reformy systemu edukacji z 1999 roku i programu Nowa Błękitna Matematyka dla klas I-III………… 5 1.2. Porównanie programu NBM w zakresie I-III z aktualną podstawą programową………… 9 1.3. Charakterystyka podręcznika NBM………… 11 1.4. O edukacji matematycznej w nauczaniu początkowym………… 13 Rozdział II Scenariusze lekcji. 2.1. Scenariusz lekcji w klasie drugiej na temat: 'Bank – liczenie pieniędzy’ ………… 17 2.2. Scenariusz lekcji w klasie drugiej na temat: 'Termometr – zastosowanie i odczytywanie temperatury’………… 21 2.3. Scenariusz lekcji w klasie drugiej na temat: 'Droga do szkoły. Znaki Drogowe’. ………… 25 Rozdział III…

Dziecko Upośledzone Umysłowo w Rodzinie

Przez administrator

Wstęp Rozdział 1 Dziecko niepełnosprawne intelektualnie w rodzinie w świetle literatury przedmiotu 1.1 Rola rodziny w procesie rewalidacji dziecka niepełnosprawnego umysłowo. 1.2 Postawy i uczucia rodziców wobec dziecka. Rozdział 2 Wpływ dziecka niepełnosprawnego umysłowo na sytuacje w rodzinie. 2.1 Rola rodziny w wychowaniu dziecka 2.2 Izolacja społeczna rodzin mających dziecko niepełnosprawne umysłowo. 2.3 Relacje dziecka z niepełnosprawnością intelektualną z rodzeństwem. 2.4 Rola dziadków w wychowaniu dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Rozdział 3 Współpraca rodziców i nauczycieli we wspomaganiu rozwoju dziecka 3.1 Metody i formy wspierania rodziców dzieci niepełnosprawnych intelektualnie 3.2 Rola rodziny w zaspokajaniu potrzeb dzieci niepełnosprawnych umysłowo. 3.3 Problematyka akceptacji…

Ideał kobiecego piękna w opinii młodych kobiet i mężczyzn

Przez administrator

Wstęp Rozdział I. Zmieniający się ideał kobiecego piękna Rozdział II. Metodologia badań własnych 1. Metody jakościowe – definicja 2. Przedmiot i cel badania 3. Problemy badawcze 5. Technika wywiadu 6. Dobór próby 7. Przebieg badań Rozdział III. Wyniki badań własnych 1. Charakterystyka współczesnego ideału kobiecego piękna 2. Czynniki wpływające na kształtowanie ideału kobiecego piękna w mediach 3. Prywatny obraz kobiecego piękna w oczach respondentów oraz znane postacie, które go przypominają 4. Elementy kobiecej twarzy i ciała na które respondenci zwracają szczególną uwagę Wnioski Zakończenie Bibliografia

Funkcjonowanie szkolnictwa ponadgimnazjalnego na przykładzie Zespołu Szkół w XYZ

Przez administrator

Wstęp………..2 Rozdział 1. Organizacja i finansowanie szkolnictwa ponadgimnazjalnego. 1.1 Instrumenty finansowania oświaty………..4 1.2 Standardy oświatowe………..8 1.3 Bon oświatowy………..11 1.4 Edukacja zadanie własne Jednostki Samorządu Terytorialnego………..16 Rozdział 2. Charakterystyka podstawy programowej. 2.1. Analiza podstawy programowej dla IV etapu edukacyjnego………..29 2.2 Monitorowanie realizacji podstawy programowej………..40 2.3 Ocena podstawy programowej w świetle doświadczeń nauczycieli………..45 Rozdział 3. Wielopłaszczyznowa współpraca szkoły z różnymi środowiskami na przykładzie Zespołu Szkół w XYZ 3.1 Środowisko szkolne………..49 3.2 Udział rodziców w życiu szkoły ………..54 3.2 Współpraca z instytucjami lokalnymi………..60 3.3 Wydarzenia kulturalne………..64 Rozdział 4. Metodologia badań własnych. 4.1 Przedmiot i cele badań………..71 4.2 Charakterystyka terenu badań i dobór grupy…

Sytuacja dziecka w rodzinie z problemami alkoholowymi i jej wpływ na dorosłe życie.

Przez administrator

Wstęp……….4 Rozdział I. Alkoholizm w literaturze. 1.1. Charakterystyka alkoholizmu……….5 1.2. Realizacja zadań rodziny a problemem alkoholizmu……….9 1.3.Wpływ alkoholizmu w rodzinie na dorosłe życie dzieci……….17 Rozdział II. Metodologia badań własnych. 2.1. Cele i problemy badawcze……….22 2.2.Metody badawcze, techniki i narzędzia badawcze……….23 2.3.Organizacja, przebieg i analiza badań własnych……….26 2.4. Wywiad……….36 Wnioski……….38 Zakończenie……….40 Bibliografia……….41 Spis tabel……….44 Spis rysunków……….46 Załącznik 1……….47 Załącznik 2……….51

Poziom wiedzy i stosunek uczniów szkoły gimnazjalnej względem zjawiska tolerancji

Przez administrator

Wstęp Uzasadnienie ważności tematu………..6 Rozdział I Podstawy metodologiczne badań własnych. 1 Analiza i krytyczna ocena literatury przedmiotu badań………..8 2 Problematyka badawcza oraz tezy i hipotezy robocze………..16 3 Teren, źródła i czas badań………..19 4 Metody i organizacja badań………..21 Rozdział II Znaczenie pojęcia tolerancji w poglądach młodzieży gimnazjalnej………..23 Rozdział III Szkoła jako środowisko kształtujące postawę tolerancji gimnazjalistów………..29 Rozdział IV Postawa jaką wykazują uczniowie gimnazjum względem osób o innej narodowości,wyznaniu i poglądach seksualnych………..35 Rozdział V Stopień tolerancji młodzieży gimnazjalnej w stosunku do osób starszych, niepełno-sprawnych oraz zapatrywanie uczniów na kwestie dyskryminacji względem płci………..51 Podsumowanie całokształtu badań, wnioski końcowe i postulaty………..59 Bibliografia………..66 Aneks 1.Aneks…

Szkoła przyjazna uczniowi – założenia teoretyczne i praktyka

Przez administrator

Wstęp Rozdział I Szkoła jako instytucja . 1.1. Pojęcie szkoły i wpływ reform na jej działalność 1.1.1. Struktura organizacyjna szkoły – cele i zadania 1.1.2 Funkcje szkoły i jej zadania jako środowiska wychowawczego. 1.2. Proces organizacji nauczania i wychowania 1.2.1 Rola nauczyciela w procesie nauczania. 1.2.2 Współpraca szkoły z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Rozdział II Metodologiczne podstawy badań 2.1 Cel i problemy badawcze. 2.2 Metody, techniki i narzędzia badawcze. 2.2.1.Metody badań 2.2.2.Techniki i narzędzia badawcze. 2.3. Charakterystyka terenu badań i grupy badanej. Rozdział III Analiza badań własnych. 3.1. Czynniki decydujące o szkole przyjaznej 3.1.1. Czynniki materialne szkoły i ich wpływ…

Alternatywy życia małżeńskiego i rodzinnego – Moda czy konieczność?

Przez administrator

Wstęp. Rozdział I. Fenomen małżeństwa i rodziny 1.1. Małżeństwo – krótka charakterystyka 1.2. Rodzina – jej zadania i cele Rozdział II. Rodzina w procesie przemian 2.1. Zmiany w strukturze rodziny 2.2. Zmiany w realizacji funkcji rodziny 2.3. Przemiany w sferze poglądów Rozdział III. Alternatywne formy życia małżeńskiego i rodzinnego. 3.1. Rodzina niepełna 3.2. Rodzina zrekonstruowana 3.3. Kohabitacja 3.4. LAT Razem a jednak osobno 3.5. Rodzina nomadyczna 3.6. Dinks – Rodziny bezdzietne 3.7. Rodzina homoseksualna Rozdział IV. Rodzina na peryferiach – Czas nadziei czy epoka udręki? Zakończenie Bibliografia

Stosunek studentów resocjalizacji i pozostałej społeczności studenckiej wobec osób odbywających karę pozbawienia wolności.

Przez administrator

Wstęp ………..4 Rozdział 1 Wyjaśnienie podstawowych pojęć 1.1 Definicje resocjalizacji………..7 1.2 Przestępczość………..10 1.3 Rodzaje przestępstw………..11 1.4 Wykonywanie kary pozbawienia wolności………..14 Rozdział 2 Postawy. 2.1 Postawy społeczne………..18 2.2 Wykluczenie i marginalizacja społeczne………..21 2.3 Etykietowanie i stygmatyzacja więźniów………..23 2.4 Istota readaptacji społecznej………..25 Rozdział 3 Metodologia badań 3.1 Cel pracy………..27 3.2 Problemy i hipotezy badawcze………..27 3.3 Metody, techniki i narzędzia badawcze………..28 3.4 Charakterystyka grupy badawczej………..28 Rozdział 4. Analiza wyników badań 4.1. Nastawienie studentów do więźniów………..30 4.2. Gotowość respondentów na przyjęcie więźniów do swoich środowisk………..40 4.3. Znajomość instytucji, które pomagają więźniom i ich rodzinom………..41 4.4. Przekonanie co do możliwości zmiany w izolacji penitencjarnej………..42 4.5.…

Determinanty osiągnięć szkolnych uczniów (na postawie klasy ii szkoły podstawowej)

Przez administrator

Wstęp………3 Rozdział I. Osiągnięcia szkolne jako pojęcie w literaturze. 1.1. Wyjaśnienie pojęcia determinanty………5 1.2. Rodzaje determinantów wpływających na osiągnięcia szkolne………5 1.2.1. Czynniki biologiczne………5 1.2.2. Czynniki zdrowotne. 1.2.3. Czynniki materialne………9 1.3. Pojęcie osiągnięcia szkolne………10 1.4. Osiągnięcia szkolne uczniów-jak je badać?………13 1.5. Czynniki wpływające na powstawanie osiągnięć szkolnych………18 Rozdział II. Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze. 2.1.Pojęcie grupy rówieśniczej………21 2.2.Pojęcie środowiska wychowawczego………29 2.3. Rodzaje środowisk wychowawczych………30 2.3.1. Rodzina………30 2.3.2. Szkoła i grupa rówieśnicza………33 Rozdział III. Metodologia badań własnych. 3.1. Metodologia nauk w nurcie badawczym………41 3.2. Przedmiot badań a problematyka badawcza………48 3.3. Hipotezy badawcze………51 3.4. Zmienne i wskaŚniki w badaniach pedagogicznych………54 Rozdział IV. Analiza…

Alkoholizm wśród młodzieży analiza na przykładzie badań ankietowych uczniów szkół gimnazjalnych w mieście XYZ

Przez administrator

Wstęp Rozdział I Określenie przedmiotu badań 1.1. Definicja młodzieży 1.2. Definicja alkoholizmu 1.3. Alkoholizm jako patologia społeczna Rozdział II Czynniki wpływające na poziom konsumpcji alkoholu przez młodzież 2.1. Czynniki biologiczne 2.2. Czynniki społeczno-kulturowe 2.3. Środowisko rodzinne 2.4. Rówieśnicy i subkultury młodzieżowe 2.5. Łatwa dostępność i reklama alkoholu Rozdział III Metodologia badań własnych 3.1. Przedmiot i cel badań, problemy, hipotezy badawcze 3.2. Metody i techniki stosowane w pracy 3.3. Charakterystyka terenu badawczego Rozdział IV Prezentacja wyników badań własnych 4.1.Spożycie alkoholu wśród badanych osób 4.2.Metody profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (gminy Sandomierz) 4.3.Strategia rozwiązywania problemów społecznych Gminy Miejskiej Sandomierz 2007 Zakończenie Bibliografia…

Gry i zabawy w edukacji matematycznej w nauczaniu początkowym.

Przez administrator

Wstęp………. 3 Rozdział I Teoretyczne podstawy pracy. 1.1. Istota zabawy. Rodzaje i klasyfikacje gier i zabaw………. 5 1.2. Geneza i cele zabawy………. 11 1.3. Biologiczne, społeczne i psychoemocjonalne aspekty zabawy ………. 14 1.4. Specyfika i znaczenie zabawy w dzieciństwie ………. 17 1.5. Gry i zabawy w nauczaniu początkowym………. 22 1.6. Gry i zabawy w edukacji matematycznej………. 27 Rozdział II Scenariusze lekcji. 2.1. Scenariusz lekcji w klasie pierwszej na temat Ćwiczenia w dodawaniu w zakresie do 20………. 32 2.2. Scenariusz lekcji w klasie drugiej na temat Ćwiczenia w dodawaniu w zakresie do 100 – gry i zabawy………. 41 2.3. Scenariusz lekcji…

Ocena społecznego wspierania osób niepełnosprawnych przez organy państwa i organizacje pozarządowe na przykładzie fundacji Jaśka Meli 'Poza Horyzonty’

Przez administrator

Wstęp………..3 Rozdział I Charakrerystyka niepełnosprawności. 1.1. Pojęcie i klasyfikacja niepełnosprawności………..5 1.2. Kryteria oceny i stopnie niepełnosprawności………..9 1.3. Skala niepełnosprawności………..15 1.4. Niepełnosprawność a specjalne potrzeby edukacyjne dziecka………..16 Rozdział II Funkcjonowanie społeczne osób niepełnosprawnych. 2.1. Sytuacja prawna osób niepełnosprawnych………..21 2.2. Społeczne stereotypy niepełnosprawności ………..25 2.3. Problemy integracji społecznej osób niepełnosprawnych………..31 2.4. Wsparcie dla osób niepełnosprawnych………..36 Rozdział III Instytucje wspierające osoby niepełnosprawne. 3.1. Organy rządowe i samorządowe………..41 3.2. Organizacje pozarządowe………..45 3.3. Organizacje pracodawców………..54 3.4. Fundacja 'Poza Horyzonty’………..58 Zakończenie………..61 Bibliografia………..64

System wartości młodzieży a stosunek do osób upośledzonych umysłowo.

Przez administrator

Wstęp …………3 Rozdział I Wartości w życiu człowieka 1.1. Treść i zakres pojęcia wartość …………6 1.2 Kryteria podziału wartości …………8 1.3. Kształtowanie się systemu wartości …………14 1.4. Trwałość czy zmienność wartości …………18 1.5. Realizacja wartości …………19 1.6. Rola wartości w funkcjonowaniu osobowości………… 21 1.7. Charakterystyka młodzieży gimnazjalnej …………22 Podsumowanie …………28 Rozdział II Postawy 2.1. Postawy – ustalenia terminologiczne………… 31 2.2. Cechy postaw …………34 2.3. Podział postaw …………36 2.4. Funkcje postaw …………41 2.5. Powstawanie postaw. Czynniki determinujące kształtowanie się postaw. …………42 2.6. Niepełnosprawność umysłowa–ustalenie terminologiczne………… 44 2.7. Stosunek wobec osób upośledzonych umysłowo – rys historyczny………… 47 2.8. Postawy wobec osób niepełnosprawnych…

Efekty Edukacji Zdrowotnej w klasie III Szkoły Podstawowej.

Przez administrator

Wstęp……… 4 Rozdział I. Teoretyczne aspekty edukacji zdrowotnej. 1. Edukacja wczesnoszkolna……… 6 2. Zdrowie i jego struktura……… 8 3. Istota i elementy edukacji zdrowotnej w podstawie programowej………11 4. Psychopedagogiczna charakterystyka ucznia………15 5. Rola nauczyciela w edukacji zdrowotnej………18 Rozdział II Metodologiczne podstawy badań własnych. 1. Przedmiot i cele badań………20 2. Problemy i hipotezy badawcze………20 3. Zmienne i ich wskaźniki………21 4. Metody, techniki i narzędzia badawcze………22 5. Próba, teren i organizacja badań………23 Rozdział III Niektóre uwarunkowania edukacji zdrowotnej. 1. Charakterystyka środowiska szkolnego………24 2. Warunki materialno-programowe szkoły………25 3. Kwalifikacje nauczycieli………27 4. Zdrowotność uczniów………29 Zakończenie. wnioski i sugestie pedagogiczne………35 Aneks ………38 Bibliografia………42

Sytuacja dziecka z rodziny niepełnej mieszkającej na wsi.

Przez administrator

Wstęp ……….4 Rozdział I. Sytuacja społeczna dziecka z rodziny niepełnej mieszkającej na wsi w świetle literatury przedmiotu 1.1. Rodzina niepełna i jej sytuacja społeczna ……….6 1.1.1.Sytuacja społeczna- wyjaśnienie terminu………. 6 1.1.2.Rodzina niepełna………. 7 1.1.1.1. Przyczyny powstawania rodzin niepełnych ……….7 1.1.1.2. Konsekwencje dla dziecka w wyniku powstania rodziny niepełnej………. 11 1.2. Sytuacja dziecka mieszkającego na wsi ……….15 1.2.1. Przeobrażenia rodziny wiejskiej………. 15 1.2.2. Charakterystyka rodzin niepełnych zamieszkujących środowisko wiejskie………. 18 1.2.2.1. Warunki materialno – bytowe dziecka ze środowiska wiejskiego ……….18 1.2.2.2.Czas wolny dziecka zamieszkującego obszar wiejski………. 22 1.3. Rola ucznia dziecka z rodziny niepełnej ……….27 1.3.1. Cechy rozwoju społecznego ……….29 1.3.2.…