Wstęp ………. 4
Rozdział I
Autyzm w świetle literatury przedmiotu
1. Autyzm jako choroba………. 6
1.1. Pojęcie i geneza autyzmu 6
1.2. Badania dotyczące zagadnienia autyzmu………. 10
2. Charakterystyka rozwoju dziecka z autyzmem ………. 14
2.1. Rozwój dziecka z autyzmem ………. 14
2.2. Niemowlęctwo i wczesne dzieciństwo (0- 36 miesięcy)………. 16
2.3. Okres przedszkolny i szkolny………. 19
2.4. Adolescencja i dorosłość ………. 20
2.5. Prognozy rozwojowe ………. 22
3. Przyczyny, diagnoza i terapia autyzmu………. 24
3.1. Przyczyny autyzmu ………. 24
3.1.1. Czynniki genetyczne 24
3.1.2. Środowiskowe czynniki ryzyka 26
3.1.3. Szczepienia 27
3.2. Diagnoza autyzmu ………. 29
3.3. Terapia autyzmu………. 30
4. Rola rodziny w życiu dziecka z autyzmem………. 32
4.1. Rodzice a trudne zachowania dziecka autystycznego ………. 32
4.2. Skuteczność terapii rodzin w odniesieniu do autyzmu………. 35
5. Edukacja dziecka autystycznego ………. 36
5.1. Przygotowanie dziecka z autyzmem do uczestnictwa w edukacji………. 36
5.2. Dziecko z autyzmem w szkole ………. 37
5.3. Organizacja środowiska szkolnego ………. 40
5.4. Organizacja pracy kadry pedagogicznej………. 41
5.5. Tworzenie zindywidualizowanego programu edukacyjnego………. 42
Rozdział II
Metodologia badań własnych
2.1. Przedmiot i cel badań ………. 44
2.2. Problemy i hipotezy badawcze ………. 46
2.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze ………. 50
2.4. Organizacja i przebieg badań ………. 58
Rozdział III
Funkcjonowanie dziecka z autyzmem
w szkole w świetle wyników badań własnych
3.1. Identyfikacja problemu ………. 60
3.2. Geneza i dynamika zjawiska………. 63
3.2.1. Przyczyna powstania choroby i przebieg edukacji dziecka ………. 63
3.2.2. Kontekst rodzinny sytuacji dziecka ………. 65
3.2.3. Rozwój dydaktyczny, emocjonalny oraz społeczny dziecka………. 66
3.3. Propozycje rozwiązania problemu. Prognozy ………. 72
Podsumowanie ………. 76
Bibliografia………. 82
Załączniki………. 83
Autyzm jest jednym z najbardziej złożonych zaburzeń rozwojowych, które wciąż stanowi wyzwanie zarówno w diagnozie, jak i w codziennej opiece oraz edukacji dzieci. W poniższych zaleceniach zawarto wskazówki, które odnoszą się do omawianych w pracy tematów, takich jak diagnozowanie autyzmu, rozwój intelektualny dziecka, procedury postępowania z dziećmi autystycznymi oraz metodologia badań.
1. Zrozumienie autyzmu i jego charakterystyki
W rozdziale pierwszym warto omówić definicje autyzmu zaprezentowane przez wybranych autorów oraz różnorodne podejścia do tego zagadnienia. Zrozumienie podstawowych kryteriów diagnostycznych oraz trudności, które mogą pojawić się w procesie diagnozowania autyzmu, jest niezbędne do dalszego zrozumienia wpływu tego zaburzenia na życie dziecka. Warto również zwrócić uwagę na zróżnicowany charakter tego zaburzenia i jego wpływ na codzienne funkcjonowanie.
2. Rozwój intelektualny dziecka z autyzmem
W rozdziale drugim warto omówić możliwości rozwoju dziecka z autyzmem, zwracając uwagę na umiejętności takie jak czytanie, pisanie czy zaradność w życiu codziennym. Rozważenie kwestii upośledzenia intelektualnego, które może towarzyszyć autyzmowi, jest kluczowe w kontekście tworzenia indywidualnych programów nauczania i wsparcia. Warto omówić także różne podejścia do wspierania rozwoju intelektualnego w edukacji i życiu codziennym.
3. Procedury postępowania z dzieckiem autystycznym
W trzecim rozdziale warto omówić procedury, które są skuteczne w pracy z dziećmi autystycznymi. Zorganizowanie codziennych rytuałów, zwyczajów i przyzwyczajeń ma duże znaczenie w życiu dzieci z autyzmem. Omówienie metod poprawiających interakcje społeczne oraz technik wychowawczych, które mogą być stosowane zarówno w domu, jak i w szkole, pomoże lepiej zrozumieć, jak efektywnie wspierać dziecko w jego codziennym funkcjonowaniu.
4. Metodologia badań własnych
W rozdziale czwartym warto omówić szczegółowo cele i przedmiot przeprowadzonych badań. Określenie problemów badawczych i hipotez oraz dobór odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych jest kluczowe w procesie analizy autyzmu. Warto zwrócić uwagę na charakterystykę badanej populacji oraz na szczegóły dotyczące przebiegu badań, które mogą przyczynić się do lepszego zrozumienia skuteczności stosowanych metod terapeutycznych.
5. Wnioski z badań dotyczące wychowania i nauczania dzieci autystycznych
W piątym rozdziale warto omówić, w jaki sposób proces wychowania i nauczania może być źródłem satysfakcji dla dzieci autystycznych. Z wyników badań powinny wynikać konkretne wnioski, które wskazują na efektywne metody pracy oraz znaczenie indywidualnego podejścia do każdego dziecka. Analiza procesów wychowawczych i edukacyjnych pomoże zrozumieć, jak najlepiej wspierać dzieci autystyczne, aby mogły osiągnąć jak największą satysfakcję z nauki i życia codziennego.
4 comments