Fizyka dla przedszkolaka- aplikacja własnego projektu edukacyjnego

1 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp……….2

Rozdział I
Wspieranie aktywności poznawczej dzieci w przedszkolu

1.1 Wybrane zadania edukacji przedszkolnej………. 3
1.2 Idea konstruktywizmu w edukacji przedszkolnej……….13
1.3 Metody i formy pracy w przedszkolu……….21


Rozdział II
Założenia metodologiczne badań własnych

2.1 Cel, przedmiot i problemy badawcze……….35
2.2 Podejścia badawcze w naukach społecznych……….38
2.3 Metoda obserwacji uczestniczącej jako metoda badań własnych……….41
2.4 Dobór próby, teren i organizacja badań……….45


Rozdział III
Zachowania oraz wypowiedzi dzieci 4-letnich biorących udział w cyklu zajęć badawczych – wyniki badań.

3.1 Prezentacja przebiegu zajęć……….49
3.2. Analiza zachowań i wypowiedzi dzieci……….62
3.3. Podsumowanie wyników badań……….67


Zakończenie……….68
Bibliografia………..69
Aneks……….74

Opis zawartości pracy:

Założeniem niniejszej pracy było zbadanie, czy i w jaki sposób dzieci 4-letnie wykazują aktywność poznawczą w czasie zajęć badawczych.

W pierwszym rozdziale zajęłam się opisaniem koncepcji psychologicznych
i pedagogicznych dotyczących nabywania wiedzy i doświadczenia oraz zagadnienia tworzenia reprezentacji wiedzy o świecie. Osobne miejsce poświęciłam na omówienie czynności nauczyciela stymulującego aktywność poznawczą dziecka oraz stosowanym przez niego metodom i formom pracy z dziećmi w przedszkolu.

W rozdziale drugim przedstawiłam procedurę badawczą oraz przyjętą strategię oddziaływań edukacyjnych w zakresie stymulowania aktywności poznawczej dzieci.

W ostatnim rozdziale przedstawiłam wyniki obserwacji zajęć badawczych, celowo zaplanowanych i przeprowadzonych na potrzeby tej pracy. Zajęcia opracowane były wczesniej w formie scenariuszy dotyczących eksperymentów z zakresu fizyki.
Końcowe analizy zawarte w pracy mają doprowadzić do ustalenia, na ile nauczyciel
i odpowiednio przygotowane otoczenie może stymulować dzieci 4-letnie do aktywności poznawczej.