Przedszkole i jego wpływ na kształtowanie dojrzałości szkolnej u dziecka

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp……….2

Rozdział 1.
Dojrzałość szkolna a rozwój dziecka.

1.1. Rozwój dzieci w wieku przedszkolnym………. 4
1.1.1. Dojrzałość fizyczna i motoryczna………. 5
1.1.2. Dojrzałość umysłowa i poznawcza ……….8
1.1.3. Dojrzałość emocjonalna i społeczna ……….11
1.2. Definiowanie pojęcia „dojrzałość szkolna”………. 14
1.3. Czynniki mające wpływ na osiągnięcie dojrzałości szkolnej ……….16


Rozdział 2.
Wpływ środowiska dydaktyczno-wychowawczego na wspieranie rozwoju i kształtowanie osobowości dziecka.

2.1. Rola rodziców i bliskich w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym ……….22
2.2. Wielopoziomowy program adaptacyjny gwarantem poczucia bezpieczeństwa u rodziców i dzieci……….24
2.3. Rola nauczyciela w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym ……….26
2.4. Zajęcia przedszkolne formą wzbogacania doświadczeń oraz niwelowania negatywnych emocji ……….35
2.5. Osiągnięcie przez dziecko 6-letnie dojrzałości szkolnej ……….37


Rozdział 3.
Metodologia badań własnych.

3.1. Przedmiot i cele badań ……….40
3.2. Problemy i hipotezy badawcze………. 41
3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze ……….44
3.3.1. Metoda sondażu diagnostycznego i kwestionariusz ankiety dla rodziców………. 47
3.3.2. Testy dojrzałości szkolnej ……….48
3.3.3. EASC- test badający temperament dziecka dla nauczycieli………. 50
3.4. Organizacja i przebieg badań………. 52


Rozdział 4.
Analiza wyników przeprowadzonych badań.

4.1. Weryfikacja pierwszej hipotezy badawczej………. 56
4.2. Weryfikacja drugiej hipotezy badawczej ……….66
4.3. Weryfikacja trzeciej hipotezy badawczej………. 104


Podsumowanie i wnioski ……….115
Spis rysunków, wykresów i tabel ……….117
Bibliografia………. 120
Aneks ……….123