Funkcjonowanie szkolne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

29 listopada 2021 Wyłączono Przez administrator


Wstęp………..5

Rozdział I
Funkcjonowanie szkolne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w literaturze przedmiotu badań
Definicje dysleksji rozwojowej………..7
Typy dysleksji………..10
Przyczyny dysleksji………..12
Koncepcja genetyczna………..12
Koncepcja organiczna………..14
Koncepcja hormonalna………..15
Koncepcja opóźnionego rozwoju CUN………..15
Koncepcja deficytu wielkokomórkowego………..16
Koncepcja deficytu funkcji móżdżkowych………..17
Symptomy dysleksji w kolejnych etapach rozwoju………..18
Diagnoza dysleksji rozwojowej………..24
Historia badań nad dysleksją………..29

Rozdział II
Sytuacja szkolna uczniów dotkniętych dysleksją rozwojową

Pozycja dziecka z dysleksją rozwojową w środowisku rówieśniczym………..33
System pomocy terapeutycznej dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu………..33
Metody oddziaływania terapeutycznego stosowane w pracy z dzieckiem z dysleksją rozwojową………..35
Metoda Dobrego Startu………..36
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne………..37
Kinezjologia Edukacyjna………..38
Metoda Symboli Dźwiękowych………..38
Metoda 18 struktur wyrazowych………..39
Metoda Wertykalna………..40

Rozdział III
Metodologiczne podstawy badań własnych.

Przedmiot i cele badań………..42
Problem badań i hipotezy………..43
Zmienne i ich wskaźniki………..46
Metody, techniki i narzędzia badawcze………..48
Charakterystyka terenu badań i badanej próby………..51
Organizacja i przebieg badań………..53
Charakterystyka zgromadzonego materiału empirycznego i sposób jego opracowania………..54

Rozdział IV
Funkcjonowanie szkolne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w wynikach badań własnych.

Charakterystyka społeczno-demograficzna badanych uczniów z dysleksją rozwojową………..55
Organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej z osobami przejawiającymi specyficzne trudności w uczeniu się………..61
System pomocy terapeutycznej oferowany badanym uczniom z dysleksją………..69
Współpraca szkoły z rodzicami uczniów dyslektycznych………..72

Uogólnienia wyników badań………..76
Wnioski i postulaty pedagogiczne………..79
Bibliografia………..82
Spis tabel i wykresów………..85
Aneks………..86