Kary stosowane przez rodziców wobec dzieci w młodszym wieku szkolnym

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp…………6

Rozdział 1.
Problem badawczy w świetle literatury

1.1. Funkcjonowanie psychospołeczne dziecka w młodszym wieku szkolnym.
1.1.1. Pojęcie młodszego wieku szkolnego…………9
1.1.2. Psychospołeczne aspekty młodszego wieku szkolnego…………12
1.1.3. Zaburzenia młodszego wieku szkolnego…………17
1.2. Metody oddziaływań wychowawczych…………22
1.2.1. Pojęcie i rodzaje metod wychowania…………22
1.2.2. Nagroda i kara…………27
1.2.3. Style wychowania…………30
1.3. Kara jako czynnik oddziaływania wychowawczego…………36
1.3.1. Pojęcie kary…………36
1.3.2. Rodzaje stosowanych kar…………38
1.3.3. Funkcje kary…………42
1.4. Skuteczność karania…………45
1.4.1. Warunki skuteczności kar…………45
1.4.2. Wpływ kary na rozwój psychospołeczny dziecka…………47
1.4.3. Wpływ kary na zachowanie się dzieci w szkole…………49
1.5. Oddziaływania wychowawcze rodziców i ich wpływ na funkcjonowanie dziecka…………52
1.5.1. Pojęcie rodziny…………52
1.5.2. Rodzaje i typy rodzin…………56
1.5.3. Funkcje rodziny…………63
1.5.4. Warunki w rodzinie i ich znaczenie podczas stosowania kar…………69
1.6. Kary stosowane przez rodziców wobec dzieci w młodszym wieku szkolnym – w świetle dotychczasowych badań…………73

Rozdział 2.
Metodologiczne podstawy badań.

2.1. Przedmiot i cel badań…………77
2.2. Problemy i hipotezy badawcze…………79
2.3. Zmienne i wskaźniki…………87
2.4. Metody badawcze…………100
2.5. Charakterystyka badanego środowiska. Organizacja badań…………102

Rozdział 3.
Empiryczna analiza wyników badań.

3.1.Zachowanie się badanych dzieci w szkole…………104
3.1.1. Stosunek uczniów do obowiązków szkolnych…………104
3.1.2. Aktywność społeczna badanych…………106
3.1.3. Kultura osobista uczniów…………108
3.2. Sytuacja społeczno – wychowawcza w badanych rodzinach a zachowanie się dzieci w szkole…………110
3.2.1. Sytuacja w badanych rodzinach…………110
3.2.1.1. Warunki ekonomiczne w rodzinach…………110
3.2.1.2. Warunki kulturowe rodzin…………113
3.2.1.3. Społeczno – wychowawcze warunki badanych rodzin…………117
3.2.2. Warunki ekonomiczne, kulturowe i społeczno – wychowawcze w rodzinach a zachowanie się dzieci w szkole…………127
3.3. System kar w rodzinie a zachowanie się dzieci w szkole…………145
3.3.1. Preferowany w badanych rodzinach system kar…………145
3.3.2. Stosowanie kar przez rodziców a zachowanie się dzieci w szkole…………151
3.4. Warunki w rodzinie i preferowany system kar jako czynniki różnicujące zachowanie się dzieci w szkole …………157

Zakończenie
Wnioski i postulaty badawcze…………171
Bibliografia…………176
Spis tabel…………182
Spis wykresów…………183
Spis rysunków…………184
Załącznik 1…………185
Załącznik 2…………195