Przyczyny trudności w nauce pisania dzieci 6-letnich w szkole podstawowej

2 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp ……….5

Rozdział I
Historia pisma

1. Najpierw był kij karbowy ……….7
1.1. Hieroglify egipskie………. 9
2. Początki alfabetu ……….11
2.1. Ugarycki alfabet klinowy………. 11
2.2. Stworzenie współczesnego alfabetu przez Greków………. 12
3. Pismo elementarzowe oraz wychodząca mu naprzeciw metoda płynnego pisania………. 12
3.1. Metoda płynnego pisania ……….13
3.2. Charakterystyka poszczególnych elementów ……….14
3.3. Ćwiczenia kaligraficzne ……….15
3.4. Wprowadzenie litery ……….16
3.5. Zniekształcenia pisma………. 17


Rozdział II
Pisanie jako podstawowa umiejętność człowieka

1. Pojęcie i istota pisania………. 19
2. Przygotowanie do nauki pisania ……….21
2.1. Etapy pisania ……….23
3. Trudności w pisaniu………. 26
3.1. Błąd graficzny pisma, czyli „odejście od ściśle ustalonej normy”………. 28
3.2. Kontrowersje wobec koncentracji na aspekcie technicznym pisma ……….30


Rozdział III
Podstawy metodologiczne badań własnych

1. Cele i problemy badawcze ……….33
2. Metody i techniki badawcze ……….33
3. Opis narzędzi badawczych ……….36
4. Opis terenu badawczego i próby badawczej ……….43
5. Procedura badawcza ……….45


Rozdział IV
Analiza i interpretacja wyników badań

1. Poziom grafomotoryczny dzieci w wieku 6 lat………. 47
2. Płeć a poziom grafomotoryczny badanych uczniów ……….70
3. Poziom w zakresie kompetencji nauczycieli w nauce pisania………. 72
4. Przyczyny trudności w pisaniu w opinii nauczyciela………. 73
5. Ocena pisma i pisania nauczyciela w klasie pierwszej………. 74
6. Ćwiczenia nauczyciela usprawniające naukę pisania dzieci 6- letnich………. 76


Wnioski ……….78
Bibliografia 80
Aneksy………. 82