Wstęp………3
Rozdział I
Wychowanie i opieka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
1. Pojęcie wychowania………5
1.1Cechy wychowania………7
1.2 Zasady wychowania………9
2. Czynności opiekuńcze sprawowane wśród dzieci i młodzieży………11
2.1 Pojęcie opieki………11
3. Kategorie opieki……… . 13
4. Relacje zachodzące między wychowaniem a opieką………15
Rozdział II
Placówki opiekuńczo-wychowawcze jako instytucje pomocy dziecku i rodzinie.
5.1 Placówki wsparcia dziennego………19
6. Instytucje systemu profilaktyki i opieki nad dziećmi i młodzieżą………22
7. Całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze………23
8. System profilaktyki w organizacjach pozarządowych i pracy socjalnej………26
9. Profilaktyka- charakterystyka pojęcia………27
9.1. Koncepcje działań profilaktycznych………30
9.2. Cele, zadania, formy i funkcje działań profilaktycznych………32
Rozdział III
Metodologia badań własnych
1. Przedmiot i cel badań………36
2. Problemy i hipotezy robocze………38
3. Metody, techniki, narzędzia badawcze.40
4.Charakterystyka terenu badawczego………45
Rozdział IV
Analiza wyników badań
1. Działania Klubów Profilaktyki Środowiskowej 'XYZ’ i 'XYZ’ w Urzędzie Miasta XYZ………48
2. Wpływ Klubów Profilaktyki Środowiskowej 'XYZ’ i 'XYZ’ w Urzędzie Miasta XYZ na niwelowanie zachowań dewiacyjnych wśród dzieci i młodzieży………50
3. Postawy i zachowania dzieci i młodzieży sprzyjające działalności Klubów Profilaktyki Środowiskowej 'XYZ’ i 'XYZ’ w Urzędzie Miasta XYZ………53
4. Wartości cechujące młodego człowieka będącego uczestnikiem Klubu Profilaktyki Środowiskowej 'XYZ’ lub 'XYZ’ w Urzędzie Miasta XYZ………56
Podsumowanie i wnioski końcowe………60
Biblografia………63
Spis tabel………65
Aneks………66