Lektury szkolne – nie taki diabeł straszny, jak go maluj±. O motywacji i motywowaniu uczniów szkoły gimnazjalnej do świadomego odbioru dzieł literackich

6 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp 3

Rozdział I
Motyw i motywacja w psychologii

1.1 Różne ujęcia definicyjne motywu, motywacji i procesu motywacyjnego………..8
1.2 Wpływ motywów na procesy poznawcze……….. 14
1.3 Motywacja a teorie celów……….. 18


Rozdział II
Motywacja w procesie edukacyjnym

2.1 Motywacja wewnętrzna……….. 21
2.2 Motywacja zewnętrzna……….. 25
2.3 Wpływ osób na kształtowanie się motywacji czytelniczej……….. 28
2.3.1 Rola rodziców……….. 28
2.3.2 Rola środowiska rówieśniczego……….. 30
2.3.3 Rola nauczyciela……….. 32


Rozdział III
Sposoby motywowania ucznia do czytania

3.1 Nauczyciel jako wzór……….. 34
3.2 Wzbudzanie zaciekawienia, wywoływanie napięcia……….. 35
3.3 Wzbudzanie dysonansu, konfliktu poznawczego……….. 37
3.4 Personalizowanie tekstu i wytwarzanie motywacji własnej……….. 39


Rozdział IV
Motywowanie do świadomego odbioru tekstów literackich w praktyce

4.1 Motywowanie do przeczytania Kamieni na szaniec Aleksandra Kamińskiego……….. 41
4.2 Motywowanie do przeczytania Małego Księcia Antoine’a de Saint Exupéry’ego……….. 53


Zakończenie……….. 57
Bibliografia……….. 58