Wypalenie zawodowe, jako ryzyko zawodowe na stanowisku spedytora przy przewozie ładunków ponadnormatywnych transportem drogowym

4 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp………..4

Rozdział I
Istota spedycji

1.1. Pojecie, funkcje i rodzaje spedycji……….. 6
1.2. Charakterystyka spedycji w transporcie drogowym………… 16
1.3. Uwarunkowania prawno-organizacyjne-zawodowe spedycji……….. 21


Rozdział II
Spedycja ładunków ponadnormatywnych w transporcie drogowym

2.1. Pojęcie, cechy i rodzaje ładunków ponadnormatywnych w transporcie drogowym ………..24
2.2. Prawno – ekonomiczne uwarunkowania spedycji ładunków ponadnormatywnych………..36
2.3. Cechy pracy i wymagania zawodowe wobec spedytora ładunków ponadnormatywnych w procesie organizacji przewozu transportem drogowym………… 41


Rozdział III
Analiza czynników ryzyka zawodowego na stanowisku spedytora ładunków ponad normatywnych

3.1. Charakterystyka stanowiska pracy spedytora ładunków ponadnormatywnych w transporcie drogowym……….. 49
3.2. Pojecie i rozdaje ryzyk w pracy spedytora przy przewozie ładunków ponadnormatywnych……….. 52
3.3. Wypalenie zawodowe, jako ryzyko zawodowe w pracy spedytora ………..60


Rozdział IV
Wypalenie zawodowe w pracy spedytora w praktyce działalności spedycyjnej

4.1. Charakterystyka pracy firm spedycyjnych i zawodu spedytora ………..67
4.2. Proces transportowy, miejsce i rola spedytora na przykładzie firmy GRAST-Siedlce……….. 68
4.3. Przyczyny, objawy i przebieg wypalenia zawodowego u spedytora ………..72
4.4. Zjawisko wypalenia w firmie Grast -Siedlce i jego skutki dla pracowników i firmy w świetle praktyki badań wlasnych……….. 80


Podsumowanie……….. 89
Bibliografia……….. 90
Artykuły……….. 93
Źródła internetowe……….. 93
Spis rysunków……….. 93
Spis fotografii……….. 94
Spis tabel……….. 95
Źródła……….. 95

Opis zawartości pracy:

Celem pracy jest analiza zagadnienia wypalenia zawodowego na przykładzie pracy spedytora. Często w pracy spedytora pojawiają się różne problemy wynikające z wszelkich niedogodności, na jakie możemy napotykać przy organizacji transportu. Do zadań spedytora należy jak najszybsze rozwiązanie problemów. Musi on być, dobrym negocjatorem, nie bać się wyzwań i szybko, strategicznie myśleć. Niestety spedytor, choć pracuje w ściśle wyznaczonych godzinach, musi być dyspozycyjny niemal przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Wynika to z faktu, że transport towarów trwa, chociaż kończą się godziny pracy spedytora. Gdy wydarzy się coś niespodziewanego, spedytor zobowiązany jest wrócić do pracy.
Struktura pracy: wstęp, cztery rozdziały i zakończenie.

W rozdziale pierwszym przedstawiona została istota spedycji, czym się ona charakteryzuje, jakie funkcje pełni, jakie ustawy prawne ją regulują.

Rozdział drugi pracy opisuje znaczenie podstawowych pojęć związanych z transportem ładunków ponadnormatywnych. Wymagania, jakie musi spełniać spedytor na tym stanowisku, a także, dokumenty, zezwolenia, itp., jakie spedytor musi posiadać, aby transport mógł się odbyć.

Rozdział trzeci pracy ukazuje, jakimi cechami charakteryzuje się praca spedytora,
z jakim problemami, na co dzień boryka się spedytor, o czym musi wiedzieć, planując transport ładunków ponadnormatywnych, jakie zagrożenia mogą na niego czekać w trakcie wykonywanej pracy. Jak ważne jest prawidłowe zabezpieczenie i ułożenie powierzonego nam ładunku na naczepie lub przyczepie, którego cena może sięgać nawet kilku milionów złotych. Jakie są konsekwencje pochopnych nieprzemyślanych decyzji, które mogą skończyć się tragicznie.

Rozdział czwarty przedstawia przemiany, jakie zaszły w tym zawodzie, jak funkcjonują tradycyjne firmy spedycyjne, przyczyny i objawy wypalenie zawodowego u spedytorów w firmie GRAST-Siedlce. Przedstawienie procesu transportowego na przykładzie tej firmy.
W niniejszej pracy posłużyłam się literaturą dotyczącą spedycji i wypalenia zawodowego, a także doświadczeniem zdobytym w czasie prowadzenia własnej działalności transportowej.