Sytuacje stresogenne w pracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej

1 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp………..7

Rozdział 1
Teretyczne podstawy problematyki badań

1.1 Wybrane koncepcje i definicje stresu ………..9
1.2 Źródła stresu ………..12
1.3 Następstwa stresu ………..14
1.4 Sposoby radzenia sobie ze stresem……….. 17
1.5 Stres w środowisku pracy ………..21
1.6 Stres zawodowy w pracy nauczyciela ………..25
1.7 Stres a wypalenie zawodowe ………..27
1.8 Wypalenie zawodowe nauczycieli ………..29
1.9 Stan dotychczasowych badań ………..32

Rozdział 2
Metodologia badań własnych

2.1 Przedmiot i cel badań ………..35
2.2 Problemy badawcze i hipotezy ………..36
2.3 Zmienne i wskaźniki ………..38
2.4 Metody, techniki i narzędzia badawcze……….. 44
2.5 Organizacja badań………..45
2.6 Charakterystyka badanych……….. 45

Rozdział 3
Analiza wyników badań własnych

3.1 Poziom stresogenności pracy w zawodzie nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej……….. 47
3.2. Czynniki wpływające na powstawanie stresu wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej ………..48
3.2.1. Stres wynikający z poczucia zagrożenia ………..50
3.2.2. Stres wynikający z uciążliwości fizycznych ………..52
3.2.3 Stres wynikający z poczucia psychicznego przeciążenia pracą zawodową ………..54
3.2.4. Stres wynikający z pełnienia funkcji dydaktycznej i wychowawczej ………..56
3.2.5 Stres wynikający z sytuacji konfliktogennych ………..59
3.2.6 Stres wynikający z braku wsparcia……….. 61
3.2.7 Stres wynikający z poczucia odpowiedzialności……….. 63
3.2.8 Stres wynikający z braku nagród……….. 65
3.2.9. Stres wynikający z presji czasu……….. 68
3.2.10. Stres wynikający z zachowania dzieci ………..70
3.3. Objawy stresu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej ………..72
3.4 Sposoby radzenia sobie ze stresem nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej ………..74

Podsumowanie wyników badań i wnioski końcowe ………..79
Spis rysunków i tabel……….. 83
Bibliografia ………..85
Aneks ………..89