Trudności dzieci w uczeniu się matematyki. Studium przypadku.

6 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp

Rozdział I.
Psychofizyczna sylwetka dziecka w okresie wczesnoszkolnym

1.1. Standard rozwojowy
1.1.1.Rozwój fizyczny
1.1.2. Rozwój procesów poznawczych
1.1.3. Rozwój uczuciowy
1.1.4. Rozwój społeczny
1.1.5. Rozwój moralny
1.1.6. Rozwój osobowości
1.2. Dojrzałość szkolna
1.2.1. Wyjaśnienie pojęcia
1.2.2. Kryteria dojrzałości do uczenia się matematyki


Rozdział II.
Trudności i niepowodzenia szkolne

2.1. Ujęcia definicyjne
2.2. Przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych
2.2.1. Czynniki społeczno – ekonomiczne oraz pedagogiczne
2.2.2. Czynniki biopsychiczne
2.2.2.1. Ociężałość umysłowa
2.2.2.2. Parcjalne opóźnienia i zakłócenia rozwojowe
2.2.2.3. Zaburzenia procesów nerwowych
2.2.2.4. Zaburzenia emocjonalno – uczuciowe


Rozdział III.
Trudności i niepowodzenia szkolne w przyswajaniu treści matematycznych.

3.1. Przyczyny trudności w uczeniu się matematyki
3.2. Zajęcia korekcyjno – wyrównawcze jako sposób na pokonanie trudności matematycznych


Rozdział IV.
Metodologia badań własnych

4.1. Cel i przedmiot badań
4.2. Problemy badawcze
4.3. Metody i techniki badawcze
4.4. Organizacja i przebieg badań


Rozdział V.
Biografia szkolna dziecka z trudnościami w uczeniu się matematyki

5.1. Charakterystyka badanego ucznia
5.1.1. Dziecko w środowisku domowym
5.1.2. Historia rozwoju osobowego
5.1.3. Zachowanie w czasie zajęć szkolnych
5.2. Diagnoza działalności matematycznej dziecka
5.2.1. Dziecięce liczenie
5.2.2. Operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym
5.2.3. Analiza wyników doświadczeń dotyczących matematycznej działalności chłopca


Rozdział VI.
Analiza wyników badań własnych

6.1. Przyczyny i rozwój trudności Tomka w opanowaniu treści matematycznych
6.2. Podsumowanie wyników badań


Rozdział VII.
Program pomocy dla chłopca

7.1. Ogólna koncepcja programu korekcyjno – wyrównawczego
7.2. Propozycje ćwiczeń


Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel