Wstęp……..4
Rozdział I
Problematyka edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych w warunkach integracji.
1.1. Pojęcie i charakterystyka niepełnosprawności……..6
1.2. Organizacja edukacji osób niepełnosprawnych w Polsce…….11
1.3. Formy, metody i zasady rewalidacji……..15
1.4. Pojęcie integracji i cele nauczania integracyjnego……..20
1.5. Organizacja nauczania i wychowania integracyjnego w Polsce…….23
1.6. Zalety i bariery nauczania integracyjnego…….32
Rozdział II
Problematyka adaptacji społecznej w środowisku szkolnym – przegląd
literatury…….39
2.1. Pojęcie adaptacji społecznej.
2.2. Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na rozwój społeczny…….41
2.3. Warunki sprzyjające prawidłowej adaptacji społecznej……..44
2.4. Adaptacja szkolna a nieprzystosowanie społeczne…….46
2.5. Niepełnosprawność, a problem nieprzystosowania społecznego……..50
Rozdział III
Metodologia badań własnych.
3.1. Cel, problemy i hipotezy badawcze……..56
3.2. Metoda, techniki i narzędzia badawcze……..58
3.3. Teren i przebieg badań…….60
Rozdział IV
Adaptacja społeczna niepełnosprawnych uczniów – wyniki badań własnych.
4.1. Nawiązywanie i utrzymywanie znajomości z rówieśnikami……..62
4.2. Poziom akceptacji uczniów niepełnosprawnych przez rówieśników…….64
4.3. Podejmowanie współpracy przez niepełnosprawnych uczniów…….71
4.4. Rodzaje zachodzących więzi i upodobania towarzyskie uczniów niepełnosprawnych……..76
4.5. Poziom występowania symptomów niedostosowania społecznego wśród uczniów niepełnosprawnych……..82
Zakończenie i wnioski…….87
Bibliografia…….90
Spis tabel…….92
Spis wykresów……..93
Spis schematów……..93
Aneks…….94