Wstęp……….2
Rozdział I
Uczeń jako podmiot edukacji szkolnej……….4
1. Potrzeby rozwojowe ucznia
2. Specyfika klasy jako grupy rówieśniczej
3. Role pełnione w klasie szkolnej
4. Czynniki wpływające na pozycję dziecka w grupie rówieśniczej
5. Źródła trudności w szkole
Rozdział II
Typowe problemy uczniów w klasie szkolnej……….31
1. Brak akceptacji
2. Agresja w klasie
3. Brak motywacji do nauki
4. Konflikt nauczyciel – uczeń
5. Konflikty między uczniami
Rozdział III
Specyficzne problemy uczniów……….53
1. Nieśmiałość dziecka
2. Zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi
3. Mobbing w klasie szkolnej
4. Cyberprzemoc
5. Stres
6. Fobia szkolna
7. Dysleksja
Rozdział IV
Metodologia badań własnych……….81
1. Cel i przedmiot badań
2. Problemy badawcze
3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
4. Charakterystyka badanego terenu i przebieg badań
Rozdział V
Analiza wyników badań własnych………..88
1. Typowe trudności poznawcze badanych uczniów
2. Przejawy i źródła trudności w kontaktach z rówieśnikami
3. Przejawy i źródła trudności w kontaktach z nauczycielem
4. Trudności ucznia z samym sobą
Zakończenie……….127
Bibliografia
Spis tabel
Spis rycin
Aneks ……….136