Mobbing jako współczesne zagrożenie miejsca pracy na przykładzie Orange Polska S.A.

3 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp ………7

Rozdział 1
Mobbing jako specyficzny rodzaj przemocy

1.1. Stres jako przyczyna mobbingu……….. 11
1.2. Mobbing – charakterystyka zjawiska……….. 13
1.2.1. Przyczyny i rodzaje mobbingu ………..16
1.2.1.1. Profil psychologiczny agresora ………..20
1.2.1.2. Profil psychologiczny ofiary ………..23
1.2.2. Konsekwencje doświadczania mobbingu ………..27
1.3. Czynniki utrudniające walkę z mobbingiem……….. 31
1.4. Koszty mobbingu dla organizacji ………..33

Rozdział 2
Mobbing w miejscu pracy, aspekty prawne, przeciwdziałanie

2.1. Dobra osobiste pracowników ………..37
2.1.1. Przykłady naruszenia dóbr z powodu mobbingu……….. 41
2.2. Podstawy prawne ochrony przed mobbingiem……….. 45
2.2.1. Akty prawa międzynarodowego ………..45
2.2.2. Prawo Unii Europejskiej ………..50
2.2.3. Konstytucja RP ………..56
2.3. Pojęcie mobbingu w świetle kodeksu pracy……….. 61
2.4. Przeciwdziałanie mobbingowi……….. 65

Rozdział 3
Mobbing w korporacji na przykładzie Orange Polska S.A.

3.1. Charakterystyka badanej instytucji………..69
3.2. Przedstawienie respondentów ………..71
3.3. Ocena zjawiska w Orange Polska S.A. na podstawie badań ankietowych……….. 75
3.4. Podsumowanie………… 87

Zakończenie ………..89
Literatura ………..93
Spis rysunków ………..101
Spis wykresów ………..103
Spis tabel ………..105
Spis załączników ………..107

Opis zawartości pracy:

Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów części głównej, zakończenia, bibliografii, wykazu rysunków.

W pierwszym rozdziale zidentyfikowano pojęcie mobbingu. Przedstawiono także bodźce i reakcje stresowe, jakim nieustannie ulega człowiek a jakie mogą być przyczyną przemocy psychicznej. Zaprezentowane zostały konkretne wskazówki, co zrobić aby nie dać się wciągnąć w spiralę mobbingu. Co ważne, dodatkowo omówiono wątek kosztów mobbingu, które są dosyć niewygodnym ale istotnym tematem dla organizacji.

Drugi rozdział poświęcony został prawnym aspektom mobbingu we wszystkich jego wymiarach zarówno w Polsce jak i innych krajach. Przedstawiono sposoby zapobiegania i wczesnej interwencji wobec tego zjawiska w organizacji. Omówiono między innymi niezwykle istotną kwestię gromadzenia wiarygodnego materiału dowodowego w drodze roszczeń sądowych. Ostatni podrozdział przedstawia kierunki przeciwdziałania mobbingowi zarówno od strony prawnej jak i organizacyjnej. Szczególny nacisk został położony na kwestię właściwego przygotowania i wdrożenia u pracodawcy wewnętrznej polityki antymobbingowej.

W trzecim rozdziale, mającym charakter empiryczny, dokonano ocenę skali
w jakiej występuje zjawisko mobbingu w badanej organizacji jaką jest Orange Polska S.A. Przeprowadzona ankieta pozwoli uzyskać odpowiedź między innymi na pytania jakie działania mobbingowe są stosowane w tejże organizacji oraz czy mobbowani korzystają
z dostępnych form pomocy.
Przy pisaniu pracy wykorzystano metody krytycznej analizy literatury przedmiotu, aktów prawnych i źródeł internetowych, obserwacji praktyki wybranej organizacji oraz badania ankietowego przeprowadzonego wśród jej pracowników.

Pobierz, wysyłając SMS o treści FOR.PRACA pod numer 92505

Wpisz otrzymany kod :

Po wpisaniu kodu, kliknij "Pobieram PDF/DOCX", pobieranie rozpocznie się automatycznie

Koszt 25 zł netto | 30,75 zł brutto