Wstęp………3
Rozdział I
Teoretycznie problemy zabawy jako aktywności dziecka
1.1.Wyjaśnienie istoty zabawy. Rodzaje i klasyfikacja zabaw………5
1.2. Geneza i cele zabawy………13
1.3. Biologiczne, społeczne i psychoemocjonalne aspekty zabawy………17
1.4. Specyfika i znaczenie zabawy w dzieciństwie………22
1.5. Zabawka jako atrybut zabawy………22
Rozdział II
Metodologiczne podstawy badań własnych
2.1. Określenie przedmiotu i celu badań………30
2.2. Sformułowanie problemów badawczych i hipotez roboczych………32
2.3. Wybór metody, techniki i narzędzi badawczych………35
2.4. Sposób organizacji badań i ich przebieg………39
Rozdział III
Uwarunkowania organizacji i przebieg zabaw w przedszkolu w świetle badań własnych
3.1. Teren i miejsce badań oraz charakterystyka badanej populacji………41
3.2. Warunki lokalowe i baza dydaktyczna badanej placówki ………47
3.3. Miejsce zabawy w strukturze organizacji zajęć w badanym przedszkolu………51
3.4. Repertuar zabaw dziecięcych w przedszkolu………54
3.5. Miejsce i rola nauczyciela w inicjowaniu i organizowaniu zabaw dzieci………61
3.6. Bezpieczeństwo i higiena warunków podczas zabaw ………64
Podsumowanie. Wnioski z badań………67
Bibliografia ………70
Spis tabel wykresów………73
Załączniki………74