Wpływ opiekuńczo-wychowawczych zadań domu dziecka na funkcjonowanie wychowanków.

7 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp ……….4

Rozdział I.
Struktura i funkcjonowanie domu dziecka jako placówki opieki całkowitej

1. Geneza i rozwój domu dziecka ……….5
1.1 Pojęcie domu dziecka………. 5
1.2 Historia opieki instytucjonalnej ……….5
1.3 Opieka nad dzieckiem w Polsce na przełomie XX i XXI wieku ……….7
2. Dom dziecka jako środowisko wychowawcze w świetle norm prawnych………. 8
3. Wewnętrzna organizacja domu dziecka………. 9
4. Kompetencje zawodowe i predyspozycje osobowościowe wychowawców placówki ……….11
4.1 Rodzaje kompetencji zawodowych opiekunów dzieci ……….11
4.2 Cechy osobowościowe i umiejętności wychowawców domu dziecka ……….11
4.3 Zadania opiekuńczo – wychowawcze wychowawców………. 12
5. Charakterystyczne cechy domu dziecka jako placówki całkowitej ……….13
5.1 Pozytywne właściwości instytucji ……….14
5.2 Negatywne cechy wychowania zakładowego ……….15

Rozdział II.
Zadania domu dziecka wynikające z sytuacji rodzinnych dzieci umieszczonych w domu dziecka

1. Rodzina i jej funkcje ……….17
1.1 Postawy rodzicielskie i ich wpływ na rozwój dzieci ……….18
1.2 Charakterystyka rodzin zdezorganizowanych ……….19
2. Przyczyny umieszczania dzieci w placówkach ……….20
2.1 Ewolucja przyczyn pobytu dzieci w domach dziecka na przestrzeni lat ……….20
2.2 Charakterystyka rodzin dzieci przebywających w placówce ……….21
3. Cele i zadania placówki wynikających ze specyficznej sytuacji dzieci………. 26
4. Współpraca placówki z rodzicami wychowanków ……….26
4.1 Rola placówki w utrzymaniu kontaktu dziećmi z rodzicami ……….26
4.2 Przebieg współpracy domu dziecka z rodzicami ……….27
5. Usamodzielnianie wychowanków ……….28
6. Klimat i atmosfera życia w domu dziecka ……….30

Rozdział III.
Charakterystyka i funkcjonowanie wychowanków domu dziecka

1. Pojęcia sieroctwo naturalne a sieroctwo społeczne ……….32
2. Adaptacja dzieci do nowego środowiska………. 33
3. Ogólna charakterystyka dzieci ……….34
4. Sytuacja szkolna wychowanków domu dziecka………. 36
5. Zaburzenia w funkcjonowaniu dziecka ……….38
5.1 Zaburzenia w społeczno – emocjonalnym funkcjonowaniu dziecka ……….38
5.2 Zaburzenia w zachowaniu dziecka ……….40
6. Obraz własnego 'Ja’ dzieci osieroconych ……….42
7. Realizacja potrzeb seksualnych i kształtowanie się identyfikacji płciowej wychowanków ……….44
8. Osobowość wychowanków domu dziecka a funkcjonowanie w rolach rodzicielskich ……….45

Podsumowanie ……….48
Bibliografia ……….49
Spis tabel ……….52