Adaptacja dziecka z ADHD w środowisku przedszkolnym

6 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wykaz skrótów……… 7

Wstęp……… 8

Rozdział I
ADHD – Geneza schorzenia

1. Definicja ADHD……… 9
2. Symptomy ADHD……… 10
2.1. Przyczyna wstąpienia ADHD……… 12
2.1.1. Czynniki psychospołeczne……… 13
2.2. Rozpowszechnienie……… 15
2.2.1. Kryteria medyczne……… 18
2.2.2. Jak zmienia się obraz ADHD wraz z wiekiem?……… 22
2.3. Inne kłopoty towarzyszące nadruchliwości ……… 24
2.3.1. Diagnozy i schmat postępowania diagnostycznego……… 26
2.3.2. Leczenie ADHD……… 26


Rozdział II
Adaptacja dziecka w warunkach przedszkolnych.

1. Trudności adaptacyjne dzieci w ich przyczyny……… 29
1.1. Różne umiejętności samoobsługowe……… 31
2. Założenia programu adaptacyjnego wg I. Szymańskiej……… 32
2.1. Spodziewane efekty wdrażania programu……… 33
2.1.1. Formy terapii pomagające w adaptacji dziecka z ADHD……… 34
2.2. Przykładowe scenariusze zajęć dla dzieci wspomagające procej adaptacji wg. R. Wiącek ……… 37
2.2.1. Scenariusze zajęc dla dziecka trzyletniego nadpobudliwego psychoruchowo……… 37
2.2.2. Scenariusze zajęć dla dziecka czteroletniego nadpobudliwego psychoruchowo……… 41
2.2.3. Scenariusz dla dzieci pięcioletnich nadpobudliwych psychoruchowo……… 45
2.2.4. Scenariusz dla dzieci sześcioletnich nadpobudliwych psychoruchowo……… 47
2.2.5. Podsumowanie……… 49


Bibliografia……… 69

Spis tabel, rysunków i załaczników


Tabele

Tabela 1- Funkcje ośrodków w mózgu……… 20
Tabela 2 – Charakterystyka nadpobudliwości dzieci ……… 64


Rysunki

Rys. nr 1- ADHD – objawy towarzyszace……… 12
Rys. nr 2 – Diagnozowanie ADHD……… 27


Załączniki

Załącznik nr 1……… 71
Załącznik nr 2……… 74