Preferencje czytelnicze i medialne uczniów klas szkoły podstawowej.

6 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp………5

Rozdział 1.
Wychowanie do kultury i przez kulturę jako istotne zadzanie we współczesnym systemie edukacji

1.1 Pojęcie i funkcje kultury………6
1.2 Pojęcie i funkcje 'wychowania do kultury i udziału w kulturze’………8
1.3 Pojęcie uwarunkowania i formy uczestnictwa kulturalnego………9
1.4 Działania szkoły w zakresie popularyzacji uczestnictwa kulturalnego………10
1.5 Specyfika czytelnictwa i mediów jako formy uczestnictwa kulturalnego………11
1.6 Stan badań nad preferencjami czytelniczymi i medialnymi dzieci………13


Rozdział 2.
Metodologia badań własnych

2.1 Przedmiot i cel badań własnych………14
2.2 Zmienne i wskaźniki wyodrębnione dla potrzeb pracy………14
2.3 Problemy badawcze i hipotezy robocze………15
2.4 Metody, techniki i narzędzia badawcze………15
2.5 Charakterystyka badanej grupy………16
2.6 Charakterystyka terenu badań………16
2.7 Uwagi o organizacji i przebiegu badań własnych………16


Rozdział 3.
Preferencje czytelnicze i medialne uczniów klas III w świetle badań własnych

3.1 Preferencje czytelnicze uczniów klas III ze szkoły podstawowej………17
3.1.1 Upodobania czytelnicze dzieci ze względu na płeć………17
3.1.2 Upodobania czytelnicze ze względu na miejsce zamieszkania………18
3.2 Częstotliwość czytanych książek………18
3.2.1 Częstotliwość czytanych książek ze względu na płec………18
3.2.2 Częstotliwość czytanych książek ze względu na miejsce zamieszkania………19
3.3 Ilość czytanych książek w ciągu roku………19
3.3.1 Ilość przeczytanych książek w ciągu roku ze względu na płeć………19
3.3.2 Ilość przeczytanych książek w ciągu roku ze względu na miejsce zamieszkania………20
3.4 Najchętniej preferowane książki przez dzieci………20
3.4.1 Preferowane książki ze względu na płeć……… ………21
3.4.2 Preferowane książki ze względu na miejsce zamieszkania………21
3.5 Osoby czytające dzieciom książki………22
3.5.1 Osoby czytające książki ze względu na płeć………22
3.5.2 Osoby czytające dzieciom książki ze względu na miejsce zamieszkania………23
3.6 Model czytelnictwa………23
3.6.1 Model czytelnictwa ze względu na płeć………24
3.6.2 Model czytelnictwa ze względu na miejsce zamieszkania………24
3.7 Korzyści płynące z czytania książek………24
3.7.1 Korzyści płynące z czytania książek ze względu na płeć………25
3.7.2 Korzyści płynące z czytania książek ze względu na miejsce zamieszkania………25
3.8 Preferencje medialne dzieci………26
3.8.1 Preferencje medialne ze względu na płeć………26
3.8.2 Preferencje medialne ze względu na miejsce zamieszkania………26
3.9 Dostęp do Internetu w mieszkaniach dzieci………27
3.9.1 Dostęp do Internetu ze względu na płeć………27
3.9.2 Dostęp do Internetu ze względu na miejsce zamieszkania………27
3.10 Czas spędzany przed komputerem………28
3.10.1 Czas spędzany przed komputerem ze względu na płeć………28
3.10.2 Czas spędzany przed komputerem ze względu na miejsce zamieszkania………29
3.11 Ulubione strony internetowe………29
3.11.1 Ulubione strony internetowe ze względu na płeć………30
3.11.2 Ulubione strony internetowe ze względu na miejsce zamieszkania………30
3.12. Preferowane gry komputerowe bez dostępu do sieci………31
3.12.1 Preferowane gry komputerowe bez dostępu do sieci ze względu na płeć………31
3.12.2 Preferowane gry komputerowe bez dostępu do sieci ze względu na miejsce zamieszkania………32
3.13. Obecność upodobań medialnych u dzieci w wieku 9-10 lat………32
3.13.1 Obecność upodobań medialnych u dzieci ze względu na płeć………32
3.13.2 Obecność upodobań medialnych u dzieci ze względu na miejsce zamieszkania………33
3.14 Oglądalność telewizji………33
3.14.1 Oglądalność telewizji ze względu na płeć………33
3.14.2 Oglądalność telewizji ze względu na miejsce zamieszkania………34
3.15 Programy telewizyjne………34
3.15.1 Ulubione programy telewizyjne ze względu na płeć………35
3.15.2 Ulubione programy telewizyjne ze względu na miejsce zamieszkania………35
3.16 Preferencje czytelnicze i medialne uczniów klas III w opinii nauczycieli………35
3.16.1 Preferencje czytelnicze i medialne w opinii wychowawców………35
3.16.2 Preferencje czytelnicze i medialne w opinii bibliotekarzy………36


Podsumowanie………38
Bibliografia ………39
Spis tabel w tekście ………40
Aneksy……..41