Wstęp ………2
Rozdział I.
Aktywność i bierność uczniów szkoły podstawowej w świetle literatury przedmiotu
1. Przegląd pojęć kluczowych ………4
2. Klasa szkolna jako grupa społeczna ………21
3. Pozycja dziecka w klasie jako determinanta jego aktywności ………26
3.1 Zagadnienia aktywizacji intelektualnej i społecznej uczniów ………31
4. Problematyka kształtowania środowiska wychowawczego klasy w pracy nauczyciela-wychowawcy ………33
5. Przegląd badań ………39
Rozdział II
Metodologia badań własnych
1. Problem i problematyka badawcza………44
2. Pytania badawcze………45
3. Metoda, techniki i narzędzia badawcze ………47
4. Organizacja i przebieg badań………51
Rozdział III.
Aktywizacja uczniów w szkole
podstawowej w swietle badań własnych ………55
1. Ogólna charakterystyka badanego środowiska ………53
2. Uwarunkowania i motywy stosowania metod aktywizującychprzez badaną grupę nauczycieli ………58
3. Wpływ aktywizacji intelektualnej i społecznej na efekty uczenia się i aktywność uczniów ………70
Wnioski z badań ………79
Bibliografia ………82
Spis wykresów ………84
Spis aneksów………86